Hampuk Richárd

A kommunikációról

Obama: Tovább 2012

Hampuk | 2014. január 27. 09:59

FB_IMG_13517202033696524.jpgA sorozat következő (5.) részében elérkeztünk a 2012-es választási kampányhoz. A posztban áttekintem a főbb különbségeket a 2008-as kampányhoz képest. Megvizsgálom, hogy hogyan lett a Változás ígéretéből Folytatás. 

Az, hogy Barack Obama kampányáról olyan kép alakult ki, mint az első választási harc, ami az interneten és azon belül a közösségi oldalakon zajlott, nem véletlen. Obama profilja ezáltal válhatott a változás megtestesítőjévé (A 2008-as kampány szlogenje a CHANGE volt, amely magyarul változást jelent). Olyan imázst sikerült kialakítani, amely azok számára is vonzóvá tette a politikust, akik egyébként passzívak a politikával szemben. Ezek pedig a fiatal választópolgárok voltak. Az, hogy egy kampányban milyen csatornákat használnak a politikusok, meghatározza az ő imázsukat is. Természetesen nem elhanyagolható az oldalak virális hatásában rejlő potenciál sem. Az, hogy az Obama-kampány 2008-ban elindította a saját közösségépítő oldalát (mybarackobama.com), hatalmas lehetőséget biztosított az adatbázis építésre. Az adatok megfelelő frissítése és kezelése által pedig nagyon hatékonyan működhet egy kampány mozgósítási szakasza. Ugyanis hiába a milliónyi like a Facebookon és hiába a több ezer retweet a Twitteren, ha a választópolgárok végül otthon maradnak.

2012-ben, annyiban módosult Barack Obama 2008-ban megalapozott profilja, hogy egy közel négyéves kormányzás után kellett elhitetnie a választókkal, hogy a változás folyamatban van. Azonban ehhez idő kell, „change takes time” szólt az egyik kampány üzenet. Ráadásul 2012-ben a munkanélküliség igen magas volt az Egyesült Államokban. Így újraválasztásával ismét történelmet írhatott, hiszen Franklin Delano Roosevelt óta ő az első elnök, akinél a választási kampányra a munkanélküliségi ráta több mint 7,4%. A kampány végére ez pontosan 7,9% volt. Tehát gazdasági fellendülésről, alacsonyabb adókról nem tudott beszámolni a 44. elnök. Éppen ezért az újraválasztási kampányban sokkal inkább a szociális és egyenjogúsági kérdésekre fektették a hangsúlyt. Olyan államférfiként pozícionálták, aki az ország jobbá tételéért harcolt eddig, és szeretne harcolni ezután is. Nem önmagában a gazdasági fellendülés elérése a célja, hanem az, hogy egy teljesen új Amerikát hozzon létre. Majd ezáltal a gazdaság is jobban teljesít.

Az alábbiakban összegyűjtöttem a 2012-es kampány fő üzeneteit:

  • Az elnök befejezte az iraki hadműveletet, így közel 100 000 katona térhetett haza.
  • Az elnök lehetőséget biztosított a meleg nőknek és férfiaknak, hogy szolgálhassanak a hadseregben.
  • Az elnök feloldotta az őssejt-kutatás tiltását.
  • Az elnök 2 női bírót jelölt az Egyesült Államok Legfelsőbb Bíróságába (a Szenátus meg is szavazta).
  • Az elnök aláírta a Lilli Ledbetter törvényt, amely garantálja a nőknek az azonos fizetést, azonos munkáért.
  • Az Affordable Care Act (Obamacare) életbelépésének köszönhetően a fiatalok 26 éves korukig biztosítottak a szüleik biztosítása által.
  • Fogyasztóvédelmi szabályokkal harcol Obama a rejtett költségek ellen a Credit Card Act (bankkártya törvény) aláírásával.
  • Obama megduplázta a kisvállalkozások hitelfelvételi keretét, ezzel segítve azok munkahelyteremtését.

A fenti üzenetek az Oranizing for America ohiói szervezetének hivatalos anyagaiból származnak, amelyet önkéntesmunkám során Clevelandben kaptam meg. Ezek azok a fő mondanivalók, amiket az önkéntes aktivisták is megkaptak egy-egy képzés során. Mindebből jól látszik, hogy a munkanélküliségről, a hatalmas pénzpiaci csődökről, az állami szerepvállalásról az autóiparban nem esik szó. Sokkal inkább olyan kérdésekről, amelyekhez ez idáig nem mertek hozzányúlni a korábbi elnökök. Például a melegek és a katonaság kérdése, vagy éppen a nagyobb szociális háló.

            A Republikánusok mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy Barack Obamát szocialistának állítsák be, aki egy olyasfajta szocializmust épít, ami Európára volt jellemző a múlt században. Rengeteg plakát jelent meg és tüntetéseket szerveztek a szocialista Obama ellen. A kampány hajrájában még egy magyar származású republikánus szimpatizáns is párhuzamot vont a szülőföldjén tapasztalt szocializmus (és annak árnyoldala), illetve az Obama adminisztráció tevékenysége között.

Az Obama-kampány üzenetei leginkább a középosztályt célozták meg. Az újraválasztási küzdelemben az elnök stábja törekedett arra, hogy azokhoz is szóljon, akik egyedül kisebbségben vannak, de a sok csoportból többséget alkothatnak. Jól megfigyelhető a 2012-es kampány üzeneteiben, hogy minden célcsoport magáénak érezhetett egyet-egyet közülük. Mint például: meleg férfiak, meleg nők, bevándorlók, egyedülálló anyák, fiatal felnőttek, kisvállalkozók.

A 2008-as kampányhoz képest a 2012-esben Barack Obama és csapata mérföldes előnyben volt. Nem csak azért, mert egy regnáló elnöknek mindig sokkal több lehetősége van a kampányolásra, hanem azért is, mert egy győztes kampány tapasztalatával nézhettek szembe a kihívásokkal. Ráadásul ezúttal senkivel sem kellet megvívniuk az elnökjelölti címért a Demokrata Párton belül, így rengeteg pénzt spórolhattak az általános választásokra. Obama már 2008-ban is két ciklusra készült, ezért a két választás között is tudatosan építette és karbantartotta a kampánycsapat az adatbázisokat. Azonban az előző kampányban használt csatornák is jócskán átalakultak. Amíg 2008-ban Obama 116 000 embernek küldte el Twitteren az üzenetét a választás napján, 2012-re a követők száma már 16 millió felett járt. Az előző kampányban a Facebook felhasználóinak többsége a tízen-, huszonévesek korosztálya volt, mostanra a 900 milliós közösség leggyorsabban gyarapodó csoportja az ötvenesek.

 Az előnyök mellett azonban hátrányokban is bővelkedett az újraválasztási küzdelem. Mostanra már elmúlt az első kampány során tapasztalt támogatói attitűd. A korábbi szimpatizánsok már kevésbé idealisták, sokuk már szkeptikus a változás üzenetével kapcsolatban. Ráadásul, amíg 2008-ban Obamáék uralták az internetet és háromszor annyi adományt gyűjtöttek, mint McCainnék, addig most a Romney kampány is hatalmas energiát fektetett a magánadományok összegyűjtésébe.

A következő (6.) részben a 2012-es kampány előkészületeivel foglalkozom. Bemutatom, hogy miként állította össze a kampánygépezetet Jim Messina, a kampány igazgatója. 

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren!

Címkék: kommunikáció facebook politikai kommunikáció barack obama elnökválasztás 2012

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása