A 90-es években az édesanyák még duplán locsolták az öblítőt egy-egy Coccolino maci reményében. Akkor még a nagyszülők is nekünk gyűjtötték a Pickwick pontokat az eper alakú tea kiöntőért. Ma már nincsenek ilyen emblematikus nyereményjátékok. Vagy vannak, csak nem látjuk őket?
(Ha nincs időd elolvasni a postot, tekerj a végére az összefoglalóért.)
Ahogy az elérési csatornák bővülnek (több rádió és tv csatorna, social media, online jelenlét) úgy kapunk egyre több nyereményjáték felhívást is. A vállalatok több ügyfelet/vásárlót a játékosok meg természetesen nyereményeket szeretnének. Azonban ez a két halmaz sok esetben nem fedi egymást. A facebook ?felfedezésével? napi szinten vehetünk részt kisebb nagyobb játékokban. A cégek legtöbbször így próbálják aktivizálni és felduzzasztani rajongói táborukat. Talán a facebook a legjobb példa arra, hogy mennyire nem hatékony a játékosok száma alapján elkönyvelni egy-egy kampány sikerességét vagy kudarcát. Attól ugyanis, hogy a játékunkra sokan jelentkeztek és sokan lájkolnak még nem jelenti azt, hogy a márkánkat és a termékünket is megkedvelték vagy akár érdeklődtek iránta. A valódi, potenciális fogyasztók ingerküszöbét egyre nehezebb átlépni. Van azonban az örök játékosok széles rétege, akik a webnyeremény hírlevelére kelnek és egy facebook játékkal fekszenek. Ők mindig minden lehetséges játékon játszanak, de szinte soha nem vesznek egy darabot sem az adott termékből. A játék mutatóinak szempontjából ez is sikeresnek mondható. Éppen itt a baj, hogy a marketinges sokszor itt meg is áll és elkönyveli a kampányt sikeresnek, aztán mikor az év végi eladási adatokat elemzik nem látszik semmi növekedés az adott időszakban. De még az a több ezer facebook rajongó sem lájkol semmit és nem is szólnak hozzá semmilyen bejegyzéshez. Ráadásul a rengeteg spam esemény miatt (wellness hétvége, tv, telefon, stb.) egyszerűen immunisakká válunk a nyereményekre.
Sok vállalat küszködik azzal, hogy megtalálja azt az eszközt amivel valóban lojális vásárlókat eredményezhetnek. Mert a játékoknak nem csak az a célja, hogy egy adott terméknek vagy szolgáltatásnak nagyobb, interaktív publicitást biztosítsanak. Céljuk az is, hogy a vásárlókat megerősítsék, jó döntést hoztak amikor kedvenc márkájukat választották. Hazánkban talán nem rég hagytuk el a csúcsot, napjainkban egyre több vállalat ismeri fel, hogy a túl sok játék többet árt mint használ. Ezt erősíti meg Szabó Tamás marketing szakemberrel (Toshiba Magyarország) folytatott beszélgetésem is aki elmondta, hogy nem mindig jó módszer a nyereményjáték, ők elsősorban nem a nyereményjátékokra építenek amikor facebook rajongóikat aktivizálni szeretnék. Fontosabb, hogy az a közösség ami a márka körül kialakul valóban lojális legyen a Toshibához. Lehet, hogy ugyan úgy 2000 aktív felhasználója van egy 20 ezer rajongóval rendelkező oldalnak mint egy 2 millióval rendelkezőnek, de a kétmilliós oldalon sokkal több elégedetlen, a márkát bíráló userrel találkozhatunk. Így tényleg sokat veszíthetünk egy márga imázsából.
A jövőben rá kell jönnünk, hogy a nyereményekkel egyre kevésbé lehet mozgósítani a vásárlóinkat. Inkább olyan irányba kell elmenni, ahol a fogyasztók az adott cégnek köszönhetően úgy érzik, hogy hatással vannak a világra. Jó példa erre a Skittles kampánya, ahol a rajongók lájkjainak száma határozta meg, hogy hány darab csokis drazsét borítsanak egy ?szerencsétlenre?. Ahogy az elmúlt évtizedekben arra vágytak az emberek, hogy valamit megnyerjenek keserves munka nélkül, most inkább azt szeretnék érezni, hogy tetteikkel hatással vannak a világra és nem csak apró porszemek, amelyeket úgy fúj el a szél, hogy az senkinek fel sem tűnik.
Összefoglaló:
- Korábban mélyebb hatást gyakoroltak ránk a nyereményjátékok, mert egyszerűen kevesebb volt belőlük.
- A vállalatok nem érzik igazán, hogy a játékokon kívül mivel aktivizálhatnák rajongóikat.
- Immunisakká válunk a nyereményjátékokkal szemben.
- A vásárlók részesei akarnak lenni a világnak és a nagy márkáknak. Ezt az érzést kell előidéznünk bennük.
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !