Tegnap Budapesten tartott előadást Barack Obama kampányfőnöke, David Plouffe. A nívós Hotel Kempinsky báltermében tartott előadásra sajnos nem volt lehetőségem elmenni. Ahogy a résztvevőktől tájékozódtam, a személyes benyomáson kívül sokmindenről nem maradtam le. Obama kampányát már a lehető legtöbb irányból elemezték, bírálták vagy éppen dícsérték.
Egy biztos, hogy a jövőben az online politikai marketing használata nélkül nem lehet váőlasztásokat nyerni. Azonban hazánkban még nem lehet csak az internetre építeni. Barack Obama internetes jelenléte azért vált olyan sikeressé, mert azokat a választópolgárokat érték el, akik amúgy soha nem foglalkoznának a politikával. Ők az USA kissebb településein élő szegényebb fiatalok. Nálunk azonban, nem ilyen az internet penetráció, jellemzően a nagyobb városokban van a legtöbb felhasználó, tehát az a kampánystratéga aki a mai helyzetben le kívánja másolni az Obama kampányt kudarcra van ítélve. Ez is olyan mint a túró rudi, azt sem veszi be mindenki gyomra, az USA-ban például sokan gusztustalannak titulálják.
David Plouffe most azt mondta: a kampány egyik tanulsága az volt, hogy ma már sokakat csak az ineterneten lehet elérni, mert ma már egy csomó ember fel sem veszi a telefont - minden kommunikációt az interneten keresztül folytat. Amikor elkezdték a kampányt, 10 ezer ember email címét tudták. A végén 13 millióét. De szerinte sikerhez, a jó kampányhoz elsősorban jó jelölt kell.
Hazánkra ezek az arányok nem jellemzőek, de jól látszódik, hogy egyre több ember elsődleges tájékozódási forrása az internet.
Több hazai párt 2010es internetes kampánytervét volt szerencsém megismerni. Az érződik mindegyiken, hogy a pártok tudják, az internetre szükség van. De nincsenek mindig tisztában, hogy hogyan használják ki a tökéletesen szegmentálható adatbázisokat, a közösségi oldalakat, és az internet aktivista mozgósító erejét.
Ajánlom mindenki figyelmében a Tények interjúját: