Hampuk Richárd

A kommunikációról

Mainstreamben a politikai web 2.0 (Frissítve)

Hampuk | 2010. február 06. 12:18

Az utóbbi időben egyre több politikus fedezi fel a web 2.0 es közösségi oldalakban rejlő potenciált. Láthattuk már politikusi óriásplakátokon a világ legnagyobb közösségi oldalainak logoit, nap mint nap jelölnek be minket politikusok.

Eddig 17 politikus rajongói oldala talált meg a facebookon a twitteren pedig naponta 1-2 párt/ politikai szervezet vagy politikus kezd el követni, majd néhány nap után (mivel nem követem őket viszont) visszavonják a követést. Legtöbbször értelemszerűen az országgyűlési képviselőjelöltek találnak meg a facebookon, mivel róluk szól a kampány. De javaslom nekik, hogy a saját választókerületükből keressenek rajongókat, hiszen attól, hogy én Budapestről rajongok egy zalai politikusért nem sok hasznuk lesz, hiszen a helyi témákat sem ismerem annyira, ezért a kommentjeimre sem számíthatnak.

Orbán Viktor és csapata azonban rendkívül jól felismerték a közösségi siteban rejlő lehetőséget. Rendszeresen töltenek fel képeket, személyes véleményeket. Az évértékelő beszéd előtt még téma javaslatokat is lehetett tenni. A beszéd során Orbán ki is emelte, hogy neki van facebookja ám. Igen van neki, napjainkra már közel 10.000 követővel. Nyíltan hangoztatják, hogy Obama kampányát követik, ami azért messziről sem teljesen igaz. Obamának sehol nem kellett elmondania, hogy melyik közösségi oldalakon van jelen. Ott természetes volt a választópolgárok számára, hogy a legtöbbön megtalálható. Nem is adaptálható egy az egyben az a kampány, hiszen teljesen más az internetpenetráció hazánkban mint az Óceán túloldalán. Nem beszélve arról, hogy Orbánék nem hiszem, hogy el tudják adni az állandóan tweetelő imázst hiszen mobil telefonja sincs az elnök úrnak. Az on-line adatbázis építésre ami az Obama kampány igazi ereje volt, még nem láttam példát a kampányban. (Nem csak az e-mail címre és névre gondolok, Obamáék sokkal több adatot gyűjtöttek össze.) Az igazsághoz az is hozzátartozik, hogy  a kis pártok sokkal előbb felfedezték a közösségi oldalakat mint a nagyok. Az LMP és a Jobbik már az előző választások alkalmával is kiemelten használta az online felületeket. Az MDF elsőként hozott létre a mostani kampányban miniszterelnök-jelölti rajongói oldalt, amihez vásárolt reklámokat is a facebookon. Mivel kis pártokról van szó, nem tudták beemelni a mainstream médiába tevékenységüket. De más politikai pártokat is rákényszerítettek arra, hogy ezen a platformon keresztül politizáljanak, kampányoljanak. Mesterházy Attila, az MSZP miniszterelnök-jelöltje például a facebookon keresztül üzent, hogy küldjük el neki ami kimaradt az Orbán beszédből

Azonban még Orbánéknak is van mit fejleszteni. Például nem hiszem hogy jó megoldás, hogy csak a dicsérő kommenteket hagyják meg. Jómagam egy képhez írtam egy kérdést, miszerint mióta MAC-el facebookozik miért kézzel írja a beszédét!? Szerintem érdekes kérdés lett volna, de azonnal törölték.

A többi politikus azonban jóval elmaradt Orbán aktivitásától, legtöbben csak róluk megjelent cikkeket másolnak be a hírfolyamba, nagyon kevesen osztanak meg személyes tartalmakat.

Orbánék még valószínűleg sok ötlettel állnak majd elő. Élő kamerás válaszadás a facebookos kérdésekre, kizárólagos Fb bejelentések, stb.

Egy biztos, hogy olyasmi hatást értek el a politikai web 2.0ás kommunikációban mint amit a Csillag születik ustream.tv és csirip.com os közvetítése.Egyre többen használják ezeket az oldalakat hazánkban is. Kinyitották a geekek által használt platformot a tömegek előtt.  Mondhatni, a legnagyobb "politikai celeb" kellett ahhoz, hogy a média is felfigyeljen erre az eszközre, csatornára.

Címkék: facebook orbán viktor twitter mesterházy attila választás 2010 orban-viktor valasztas-2010 mesterhazy-attila

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása