Hampuk Richárd

A kommunikációról

A Facebook nem ingyen leves

Hampuk | 2011. február 11. 13:49

Mostanában egyre több magyar vállalkozás kezd Facebook kampányba. De sokuknak csalódniuk kell, mert a várt eredmény közelébe sem kerülnek. Alapvető probléma, hogy sokan ingyenes hirdetési felületként fogják fel a Facebookot, és nem értik annak valódi működését. Mivel a tegnap publikált facebook fejlesztés megkönnyíti a közösségépítést, így az oldalak valószínüleg még jobban elszaporodnak a jövőben. Éppen ezért nemárt néhány dolgot tisztába tenni.

(Ha nincs időd elolvasni a postot, tekerj a végére az összefoglalóért.)

A kuszaság megérthető, hiszen tele van a net siker sztorikkal, tanácsokkal és alapvetésekkel, miszerint a Facebookon bárki sikerre viheti vállalkozását. Aki csak ezeket olvassa az tényleg csalódni fog, mert ez nem igaz!  Gondolkodásmódbeli problémák vannak. Először is a Facebookon ugyan azok az emberek vannak fent akik a való világban. A Felhasználók ugyan úgy viselkednek mint korábban, ugyan az a kedvenc márkájuk, ugyan azok a kedvenc ízeik, ugyan az a kedvenc éttermük és így tovább. Csak annyi változott, hogy közelebb kerültek hozzánk (gyártókhoz, márkákhoz). Tehát amikor a Facebookos (vagy twitteres) kommunikációnkat tervezzük, semmi mást nem kell tennünk, csak az eddigi célcsoportjainknak megfogalmazott üzeneteinket erre a csatornára is optimalizálni. Ők nem új fogyasztók akiket eddig soha, sehol nem érhettünk el. Akiket mi nevelünk fogyasztóvá a saját érdekeinknek megfelelően. Rájuk ugyan úgy eddig is folyamatosan hatottak a környezet (reklámok, hírek) hatásai.

Nem, nincs ingyen a Facebook. Miért? -Most nem is a fizetett hirdetésekre gondolok, amik nélkül lehetetlen tömegeket vonzani egy márka vagy termék rajongói oldalára. -  Mivel a Facebookon sem kell mást csinálni, mint a kommunikációs és marketing stratégiánknak megfelelően tartalmat gyártani ezért ehhez hatalmas, folyamatos agyi kapacitásra van szükség. Ahogy az újság, billboard vagy tv hirdetésünk sem lesz hatékony tervezés, és jó kivitelezés nélkül úgy a Facebookon sem lesz átütő a kommunikációnk, kialakított stílus, időzített üzenetek és stratégia nélkül. Ezt a tudást és kreativitást meg kell fizetnünk, persze lehet Gizike a közösségi menedzserünk ha van kapacitása és érzéke ehhez a világhoz, de akkor az eddigi munkájának egy részét kell másnak ellátnia, ami szintén pénzbe kerül.

Felejtsük el a biztos megoldásokat. Erre a csatornára sincs biztos recept, ráadásul ez a platform fokozottan érzékeny mindennemű krízisre. Pillanatok alatt elfordulhatnak tőlünk a rajongók. Nem léteznek örök igazságok. Ami bejön a Coca Colának nem biztos, hogy bejön a Pepsinek is.

Igen itt is vannak alap technikák amikkel lehet növelni a követőink számát, amivel lehet őket aktivizálni. De ahogy a márka is üres lesz valódi tartalmak, arculat és gondolkodásmód nélkül úgy a Facebookon is unalmasak leszünk, ha nincs bennünk stílus és egyediség. Ahogy a PR vagy marketing kampányunk sem hatékony erős téma és üzenetek nélkül úgy a közösségi média aktivitásunk sem lesz az.

Tehát egy jó közösségi menedzsernek (community manager) nem csak a sablon eszközöket kell jól ismernie (ez alap tulajdonság, nem helyzetelőny), éreznie kell az adott márkát. Együtt kell lélegeznie vele ahhoz, hogy az alap üzeneteket, és arculatot (nem csak grafikai arculatra gondolok) átültesse erre a platformra. Ezeket a csatornákat pedig fogja fel úgy, mint az ügyfélszolgálat a PR és a marketing újabb lehetősége. Ráadásul egyedül nehéz dolga van, ha nem kapja meg folyamatosan a márkát érintő információkat halálra van ítélve...

Szerintem.

Összefoglalva:

  • A Facebook nem egy új közösség, hanem eddigi fogyasztóinkhoz vezető újépítésű út.
  • Tervezés nélkül a közösségi médiában sincsenek hatékony kampányok.
  • ?Nincs ingyen leves?, ingyen Facebook kampány sincsen. A kreativitást itt is meg kell fizetni.
  • Nincsenek tuti tippek, ami az egyik cégnek működik, nem biztos,hogy a másiknak is fog.
  • A jó community managernek kreatívnak kell lennie, ismernie kell a márkát és együtt kell élnie vele.

 

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy  twitteren !

Címkék: közösségi média Facebook

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása