Hampuk Richárd

A kommunikációról

Madarat tolláról, embert reklámjáról?

Hampuk | 2011. június 17. 16:33

Az elmúlt hetekben rátapadtam a televízióm képernyőjére. A hétvégéket és az éjszakáimat nem kímélve figyeltem a hazai csatornák adását. Nem lettem televízió fanatikus, csak kíváncsi voltam arra, hogy milyen arányban tűnnek fel egyes szereplőtípusok a Magyarországon vetített reklámokban.

A kutatás során csak a kereskedelmi célú reklámokat jegyeztem fel. A másfél-két hetes megfigyelési időszak során összesen 90 különböző reklámot rögzítettem. A reklámblokkokat különböző időpontokban, különböző csatornákon tekintettem meg. A támogatási és TCR (Társadalmi Célú Reklám) szpotokat nem raktam bele az adathalmazba.

A kutatás nem reprezentatív.

Nagy meglepetések nem értek az eredmények láttán, azonban néhány gondolatot megerősítettek bennem. Jól látszik, hogy a legtöbbet nők szerepelnek az itthon vetített reklámokban. Őket a férfiak, majd a gyermekek követik. Az idős emberek kategória alatt azokat értem, akik a kinézet és az alakított karakter alapján ötven évnél idősebbnek gondoltam. Néhány évvel ezelőtt készült egy nagyon jó kutatás többek között arról, hogy többnyire negatív szerepben 'tündökölnek' az ötven feletti karakterek, ezt én most ezen a mintán nem tapasztaltam. Az idős szereplők tekintetében a nők és férfiak aránya majdnem ugyanannyi (13 szpotból 7-ben jelent meg férfi és 8-ban nő ?tehát volt olyan reklám is, amiben mindketten szerepeltek-). 

A reklámokban megjelenő külföldi karakterek és állatok aránya megegyezik. Mindegyik 3-3%ban szerepel a szpotokban. Érdekes, hogy a vizsgált reklámok közül egy magyar gyártásúban sem szerepelnek külföldiek. 

Jellemzi a társadalom állapotát, hogy egy reklámban sem tűnt fel kisebbségi állampolgár vagy fogyatékkal élő. Az előbbi már csak azért is érdekes, mert egyes becslések szerint jelenleg 600-700 ezres csoportról beszélünk. Persze nem hasonlíthatjuk magunkat az Egyesült Államokhoz, de ott azért jóval magasabb számban jelennek meg fekete vagy spanyol/mexikói színészek a hirdetésekben.

Nem akarok mélyenszántó társadalmi problémákat boncolgatni, de azért elgondolkodtató, hogy a cégek miért nem jelenítenek meg kisebbségeket, fogyatékkal élőket és külföldieket a reklámokban. Nyilván azért, mert a fogyasztóik nem díjaznák, nem néznék jól szemmel őket?  És ez egy ördögi kör, amíg nem válnak a mindennapjaink részévé a kerekes székes és színes bőrű emberek a médiában, addig mutogatunk rájuk és elzárkózunk előlük. Amíg viszont elzárkózunk előlük addig a márkák nem azonosulnak velük, mert félnek, hogy a márkáktól is elzárkóznak a fogyasztók.

Remélem még potenciális vásárló leszek akkor, amikor természetes lesz egy külföldi vagy egy roma színész a hazai reklámokban?

Összefoglalva:

  • 1,5-2 hétig figyeltem a hazai csatornákon sugárzott reklámokat.
  • A 90 különböző reklámbana legtöbb esetben nők tűntek fel.
  • A nőket a férfiak, gyermekek majd az idősek követik.
  • Ugyanannyiszor találkozhatunk állattal, mint külföldivel a reklámokban. A hazai márkák/reklámok kapcsán egyetlen esetben sem tűnt fel külföldi.
  • Kisebbségek és fogyatékkal élők nem kaptak szerepet a vizsgált időszakban.
  • Az eredmények szimbolizálják a társadalom jelenlegi helyzetét is.

 

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !

Ez a post is Toshiba Portégé notebookon íródott.

Címkék: reklám társadalom

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása