Hampuk Richárd

A kommunikációról

Indiánneved: Nem lettél Swarovski

Hampuk | 2012. január 13. 10:44

Néhány hete futótűzként terjedt a ?mi az indiánneved?? alkalmazás a Facebookon. Sokan adathalász alkalmazásnak gondolták, de úgy tűnik nekik nem volt igazuk. Ez egy gyulai webáruházat üzemeltető vállalkozás szokatlan marketingakciója volt. A tervezésnél talán az lehetett a szemük előtt a célcsoport definiálásakor, hogy: mindenki. Azonban a szegmentált célcsoporttal valószínűleg hosszú távon sikeresebbek lennének.

 Sikerült az alkalmazással több, mint 900 000 - kilencszázezer(!) ?rajongót? gyűjteniük. Az eddig hazánkban ismeretlen módszer már világkörüli útra indult (Romániában is már több mint 600 000 rajongónál tartanak). De nem is ebből a szempontból érdekel a jelenség, hiszen ez egy leleményes ötlet, szuper (amúgy is sokan írtak már erről). Inkább az foglalkoztat, hogy vajon hány felhasználó tudja magáról, hogy az Extreme Silver webáruház oldalának rajongója? Valószínűleg a tizede ezeknek a hatalmas számoknak. És nem azért, mert csalással szerezték volna őket, hanem egyszerűen azért, mert ezek a felhasználók az indiánnevüket akarták, azt meg is kapták és gyorsan el is felejtették az odavezető utat. Érdekes módon egyfajta külön közösségi oldal alakult ki, ahol a felhasználók a barátaiknak, családjuknak (!) kívánnak kellemes ünnepeket.

A márka pedig újraértelmezte a Facebook page használatát. Nem törődvén a ?content is the king? (a tartalom a király) frázissal. Véleményem szerint egyszerű hirdetőtáblaként tekintenek rá, ahol naponta új akciós árut mutatnak be a vásárlóknak.  Valljuk meg, ez működik is, ha kilencszázezernek csak 5 százaléka látja a hirdetéseket, akkor az már jócskán termelhet profitot az áruháznak?

Na és itt érkezünk meg az izgalmas részhez, amiben szakmán belül sincs egyetértés. Miszerint mi a fontosabba rengeteg rajongó vagy a kevesebb, de nagyobb százalékban releváns rajongó? Jómagam utóbbi híve vagyok ? de persze a minél nagyobb tábor elérése is cél kell, hogy legyen. Persze könnyebb nagytömegbe lőni, hiszen ott bármilyen csúzlit is használunk - a nagyszámok törvényének köszönhetően - akkor is eltalálunk valakit. Csak hogy a Facebook egy közösségi oldal, nem pedig egy apróhirdetési felület (még ha sokan ezt is gondolják). Az igazi potenciál abban rejlik, hogy a fogyasztóid elköteleződését, és a márkával kapcsolatos interaktivitását növeled. Lehet jönni a marketingeseknek azzal, hogy csak az eladás számít, de sajnálattal közlöm, hogy ha nincs lojális rajongód, vásárlód sem lesz, hiába tolod tele azok üzenőfalát napi akciókkal.

Az Extreme Silver webáruház játékában hatalmas potenciál lehetett volna arra, hogy a játékosok közül maguk köré gyűjtsék az ékszerek iránt érdeklődőket és egy brandet építsenek ki. Nyilván nem lenne kilencszázezres rajongói táboruk, max. 40-50 ezer, de azok valóban a termékek iránt érdeklődnének. Ha utópisztikus akarnék lenni, akkor mondhatnám, hogy megszülethetett volna a magyar Swarovski. De nekik jól láthatóan nem ez volta céljuk. A gyulai vállalkozás sok rajongót akart és kész. Hát megkapták. 

Miért fontos az, hogy brandet építsünk? Mert jövő héten jön egy másik webáruház, ami az úttörőnevedet mondja meg, 5%-kal olcsóbban adja az ékszereket és máris elpártoltak a ?rajongók? az új áruházhoz. Viszont ha van történet, ha van identitás, ha vannak tulajdonságok, amikkel jó azonosulni, amiket elfogadunk, akkor kialakulhat bennünk a lojalitás ami pedig hosszú távon profitot generál. De persze ez sincs ingyen, sőt! Ahhoz, hogy ezt elérje egy márka, rengeteget kell dolgozni még a Facebookon is. Nem elég cikkeket és 1-1 képet megosztani. Ugyan úgy ki kell találnia a márka, cég, közszereplő arculatát és az ahhoz tartozó stratégiát, mint más platformok esetében. Definiálni kell a különböző célcsoportokat és ennek megfelelően szükséges a tartalomgyártás is, rendszeresen és kitartóan. Persze ha csak rövidtávon akarjuk szemlélni ezt a világot, mert azt gondoljuk, hogy úgyis hamarosan jön az új Facebook, akkor lehet, hogy a Silver Extreme féle stratégia a célravezető. Azonban, ha a platform meg is szűnik vagy átalakul az ott előállított érték továbbra is megmarad, ami pedig hosszú távon hasznos a márkáknak.

Összefoglalva:

  • Egy gyulai webáruház több mint kilencszázezer rajongót gyűjtött a ?mi az indiánneved?? játékkal.
  • Az ötlet most már világhódító útjára indult.
  • Egyelőre azonban úgy látszik, hogy mennyiség nem feltétlenül szolgálja a márka ismertségének növelését.
  • Egy jól összeállított stratégiával létrejöhetett volna a magyar Swarovski is ?némi túlzással.
  • A Facebook nem egy apróhirdetési platform, hanem egy közösségi oldal. Ezért hosszú távon az lehet a kifizetődő, ha elkötelezett rajongókat gyűjtesz. Ehhez pedig stratégia, rengeteg munka és kreativitás kell, meg persze kitartás.

 Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren!

Címkék: Facebook

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása