Hampuk Richárd

A kommunikációról

Miként alakult ki Obama világmegváltó imázsa?

Hampuk | 2014. január 13. 09:30

1-IMG_0977.JPG

A blogban a következő hetekben részletesen foglalkozom Barack Obama 2008-as és 2012-es kampányával. A hazai választási kampány aktualitása révén érdekes lehet elemezni az USA elnökválasztási csatáit. Sok hasonló elemmel találkozhatunk a tavaszi, magyarországi választások során. Az eredmények segíthetnek megérteni, hogy miként lehet egy kampányt sikerre vinni.

Barack Obama - A változás megtestesítője 

Ahhoz, hogy megértsük Barack Obama 2008-as kampányának sikerét, érdemes megismernünk egy kicsit jobban a politikus pályafutását. A Columbia Egyetem elvégzését követően Obama 1985-ben, Chicagóban vállalt munkát közösségszervezőként. Feladata a déli városrészben a munkájukat elvesztett rászorulók helyzetének segítése volt. Számos tréninget tartott az álláskeresőknek, hogy még jobban érvényesülhessenek. A politikus beszédeiből tudhatjuk, hogy akkoriban évi 13 000 dollárt keresett, amiből 12 000 dollár volt a valódi bére, és 1000 dollárt kapott gépkocsi használatra. A közösségszervezőként töltött 3 év meghatározó momentuma Obama politikusi karakterének. Elmondása szerint akkor szembesült igazából azzal, hogy mennyi nehéz körülmények között élő amerikainak van szüksége egy jobb kormányzásra.

Előzmények

A Northwestern Egyetemen tartott 2006-os beszédéből kiderül, hogy mielőtt elfogadta a chicagói munkát, minden ismerőse és még az édesanyja is szkeptikus volt. Le akarták beszélni arról, hogy Illinois államba költözzön, ahol se ismerősei, se rokonai nincsenek. Édesanyja azt mondta neki, hogy olyan szép hangja van, és olyan jól néz ki, keressen inkább munkát valamelyik TV csatornánál. Anyja úgy vélte, hiába gondolja azt Obama, hogy közösségszervezőként majd jobbá teszi a világot, ez lehetetlen. Ezért minden alkalommal próbálta erről lebeszélni. Azonban Barack nem engedett a sok ellenvéleménynek, és 1985-ben a szeles városba költözött.

A fenti leírásból már körvonalazódik Obama politikusi karaktere. Olyan politikus akar lenni, aki nem csak egyszerűen hatalmat szeretne magának, hanem a hatalma révén segíteni kíván a rászorulókon. Olyan imázst épít politikusi karrierje alatt, amellyel a középosztály, az „egyszerű” amerikai állampolgár azonosulni tud. A nép egyszerű gyermeke lehet, aki megmutatja, hogy bármire képesek az emberek. A közösségi szervezőként töltött 3 év alatt szembesült az Egyesült Államok egészségügyi ellátórendszerének működésével is. Ezt követően Barack elvégezte a Harvard Jogi Iskolát, hogy megfelelő ismeretekkel még többet segíthessen a rászorulókon. Itt ismerte meg későbbi feleségét, Michelle Robinsont is. A diploma megszerzése után több jogi tanácsadói munkát is vállalt, majd 1997-től 2004-ig az Illinoisi Szenátus demokrata szenátora volt. Munkája során főként az egészségügyi és politikai etikai reformmal foglalkozott. Akkortájt Obama országosan még teljesen ismeretlen volt a Demokrata pártban. Ezen csak a 2004 júliusában tartott bostoni demokrata konvención mondott beszéde változtatott. A mai napig idézett beszéde megalapozta Obama egyesítő és progresszív politikai karakterét:

„… Nincs liberális Amerika, és nincs konzervatív Amerika: csak Amerikai Egyesült Államok van. Nincs fekete Amerika és fehér Amerika és Latin-Amerika és ázsiai Amerika: csak Amerikai Egyesült Államok van… Vannak hazafiak, akik ellenzik az iraki háborút, és vannak hazafiak, akik támogatják a háborút Irakban. Egy nép vagyunk mindannyian, a csillagoknak és csíkoknak ígértünk hűséget, mindannyian megvédjük az Egyesült Államokat. Végül ez az, amiről ez a választás szól. A cinizmus politikájában veszünk részt vagy a remény politikájában?”

A John Kerryt támogató beszédét követően figyeltek fel rá a Demokrata párton belül. Szónoki képességét nagyon nagyra tartották többen is a vezetők közül. Már akkor, Bostonban többek azt suttogták, hogy ő lehet a következő amerikai elnök.

A 2004-es kampányának köszönhetően megválasztják az Egyesült Államok illinoisi szenátorának. 2005-ben hivatalba lép a kongresszus szenátusában. Ennek a kampánynak a győzelmi beszédében láthatjuk, hogy milyen jól kezeli a sikert. Már ekkor is megköszönte a győzelmet az aktivistáknak és a kampánycsapatnak, amit azóta is rendszeresen megtesz. Tudta jól, hogy a sikerhez rengeteg szorgos aktivistára van szükség. Olyanokra, akik segítenek mozgósítani a választókat. Kampányszervezeti modelljét már ekkor is tesztelte, és azóta is sok mindent használ a stáb az akkori kampányból.

A következő bejegyzésben Obama elnökjelöltségért folytatott harcával foglalkozom.

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren!

Címkék: kommunikáció usa barack obama

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása