Hampuk Richárd

A kommunikációról

"Csatlakozz webáruházunk FAN klubjához..."

Hampuk | 2010. február 17. 21:14

Ahogy a felhasználók száma, úgy a rajongói klubok és csoportok  is szaporodnak a facebookon. Egyre több webáruház hozza létre a saját rajongói oldalát, azonban legtöbbször ezzel le is zárul a közösségi médiában tervezett megjelenésük. A mai adatok szerint 48 olyan regisztrált oldal van a facebookon amelynek nevében benne van, hogy webáruház. Ez a 48 oldal osztozik 6995 rajongón amiből a 3 legnagyobb rajongói oldal (Bookline, Shop.builder, Tulli) 5882-t tud magáénak. A többiek 1113 felhasználón osztoznak, így átlagosan 25 rajongó jut egy-egy áruháznak. A fenti számokból jól látszik, hogy ugyan már sokan felismerték, hogy kell a közösségi médiában való aktivitás, de nem igazán tudják, hogy hogyan is kellene használni.

Általában ilyenkor jönnek a web 2.0-ás szakemberek, hogy játékokkal és akciókkal lehet rajongókat toborozni. De szerintem a helyzet ennél jóval összetettebb. Inkább azt mondanám, amit a marketing területén még gyakornokként tanultam, hogy képzeljük bele magunkat a rajongói klub felhasználóiba. Ugye minket sem motivál a folyamatos akció és kedvezmény meg nyeremény. Nem ettől leszünk egy-egy márka rajongói. Sőt inkább spamnek vesszük a kedvezményekre való felhívást mint hogy örüljünk neki.

Nem lehet ezt az eszközt sem letudni úgy, hogy egyszer megcsináljuk és kész, ahogy a webáruházakat sem lehet így üzemeltetni és az adwords kampány sem működik csak úgy, hogy egyszer elindítjuk és kész. Tervezni kell, folyamatosan figyelni és frissíteni. A felhasználók akkor lesznek valóban a rajongóink ha olyan üzeneteket információkat kapnak amely érdekli őket. Kapnak "belsős" információkat, vicces videókat, és nagyon ritkán nyereményeket és kedvezményeket. Közösségi médiáról beszélünk, tehát a boltot is próbáljuk a közösségi térben működtetni. Nem működik a rajongó toborzás, ha úgy használjuk a felületet mintha egy hirdetőtábla lenne ahová kirakhatjuk a szórólapunkat.

Sok szakember azt mondja, hogy a közösségi média aktivitás ingyen van. Lehet, hogy maga az aktivitás inygen van - bár ezzel is vitatkoznék - de az, hogy követőket és rajongókat toborozzunk biztosan nincs ingyen, ez is egy marketing eszköz amivel ha élni kívánunk költenünk kell rá, kell erre is kreatívokat, kampányokat terveznünk.

A 3 legnagyobb bolt többnyire akciókat, kedvezményes mozijegyeket hirdet. A Tulli a folyamatos termék promóció mellett próbálkozott a rajongók aktivizálásával, de eddig még nem igazán sikerült nekik. A shop.guilder többnyire a testépítéshez kapcsolódó cikkeket oszt meg rajongóival. A Bookline pedig rendszeresen harangoz be új könyveket, termékeket, koncert és mozijegyeket.

Kíváncsian figyelem a hazai webáruházak és márkák aktivitását. Ha láttok valami izgalmas aktivitást osszátok meg velem a kommentek közt!

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák kövess twitteren!

Címkék: marketing facebook webshop twitter webáruház social media webaruhaz social-media

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása