Hampuk Richárd

A kommunikációról

Gazdálkodj (ne csak) jogAuchan!

Hampuk | 2012. május 18. 12:58

Nagy elismerés egy nyereményjátéknak, ha arról beszámol az Index. Nap mint nap több száz új promóciós játék lát napvilágot a hazai piacon, mégsem ír róluk a legolvasottabb online hírportál. Persze ebben van egy kis cinizmus is, mert az „Elrontották az Auchan játékát” cím nem éppen egy pozitív jelző egy promócióival kapcsolatban. De a stresszteszten jól vizsgázott az Auchan Magyarország. Viszont pár érdekes dologra is rávilágított ez és a Nescafe korábbi akciója.

A fenti grafikonon jól látszik, hogy mekkora fellendülést hozott az Auchan Magyarország Facebook-oldalának a „Gazdálkodj okAuchan” játék körüli „botrány”. Meredeken megnőtt a rajongók száma és azok interaktivitása is. Ezek főként negatív kommentekből, véleményekből álltak, de a cég vagy a vele együttműködő kommunikációs ügynökség kezelte a problémát. Persze mivel az ügy nem kommunikációs hibából adódik, ezért megoldani sem lehet/ett kizárólag kommunikációval. Azonban ügyesen használták az elterelés eszközét az oldalon – a rajongókat egy, a játékkal kapcsolatos kérdéseket és válaszokat összegyűjtő aloldalra irányították –, és a panaszos postok többségét meg is válaszolták. Én még egy Facebook-os komment lehetőséget beraktam volna az oldalra, hogy ott folytassák a diskurzust a felhasználók.

A valódi probléma itt is, és a Nescafé játékában is a játék szabályaiban volt. Az Auchan esetében valószínűleg nem modellezték le a játékot, ha pedig igen, akkor valaki elírt néhány nullát, amikor megszabta az egyes nyeremények pontértékét. A Nescafénál pedig nem számoltak azzal, hogy valaki ennyire aktivizál egy csoportot a Facebookon, és ezért erre a helyzetre nem találtak ki nyereményt.

Ezek a játékok megmutatták, hogy a makulátlan játékszabály vajmi kevés egy népszerű promóció esetében. Ugyanis mind a két cég kiváló – a jogszabályoknak megfelelő – szabályzattal rendelkezett a játék lebonyolításához. Ha jogi értelemben vizsgálnánk, biztosan semmi gond nem lenne a promóciókkal. Azonban a felhasználók nem így állnak egy-egy játékhoz. Ők sokkal érzékenyebbek arra, hogy hogyan kommunikálnak/törődnek velük, és hogy egyenlő esélyekkel indulnak-e az egyes nyereményekért. Ha az első pár napban elfogy a nyeremény – ami a szabályzat szerint a készlet erejéig tart –, akkor hiába hivatkozik a vállalat arra, hogy a játékszabályoknak megfelelően jártak el, nincs ezzel gond. Az emberek felháborodnak, mert úgy érzik, becsapták őket. Ezért nagyon fontos, hogy ne csak jogszerűen alkossunk megy egy-egy játékot, de fogyasztói szemmel is vizsgáljuk meg, modellezzük le. Hiszen az a kisebbik kár egy vállalat életében, ha szépen csendben – bár manapság már a hatóságok sem olyan diszkrétek – megbüntetik őket egy promóció kapcsán. Ugyanis ilyenkor vásárlókat nem igazán veszítenek. Azonban ha tömegek csalódnak egy adott márkában azért, mert a nyereményjáték, amit meghirdettek, nem megy gördülékenyen, vagy nem érzik fairnek, akkor sokáig dolgozhat a kommunikációs ügynökség a reputáció helyrehozásán. Persze ez csak az egyik nézőpont, hiszen az sem egy utolsó szempont, hogy a játék valódi eredményt hozzon az adott márka számára. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy a játékosok számával foglalkoznak csak, ahelyett, hogy az elköteleződéssel vagy az adott termék ismertségének növelésével törődnének. De erről majd egy másik postban.

Összefoglalva

  • Az Auchan és a Nescafé játéka is megmutatta, hogy nem csak jogilag kell rendben lennie egy promóciónak.
  • Fontos, hogy a szabályzat, amit megalkotunk, a felhasználók számára is optimális legyen. Reálisnak és elérhetőnek érezzék a nyereményeket és ahhoz szükséges befektetést (pontok stb.)
  • Ha a játékosok fellázadnak, próbáljunk rugalmasak lenni, és megtalálni az utat, amivel mindenki jól jár, és az amúgy is drága nyereményjátékkal ne okozzunk kárt a szervezetünknek.
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren!

Címkék: auchan nyereményjáték nescafé

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása