A civil szervezetek 1%-áért folytatott küzdelemében találkoztam az Angolna Alapítvány reklámjával, amiben Czene Attila olimpiai bajnok buzdít minket az adakozásra. A történet azért keltette fel a figyelmemet - a hirdetés rendkívül unalmas, és rossz minőségű - mert Czene a hírek szerint hamarosan államtitkárrá azaz politikussá válik. Ennek köszönhetően kicsit megváltozik számomra a reklám mondanivalója.
Belegondoltam abba, hogy itthon megérjük-e valaha azt, hogy a cégek celebek helyett politikussal reklámozzák termékeiket.
Nem is olyan rég az USA-ban használtak politikust egy kabát reklámozására. A Weatherproof cég Obama képét használta a egy óriásplakáthoz - a Fehér Ház engedélye nélkül - New Yorkban. De Czene esete engem inkább az 1952-es Chesterfield karácsonyi reklámjára emlékeztet. Itt még színészként élő Ronald Reagan reklámozza a Chesterfield cigarettát. A reklám plakát értéke Reagan elnökségét követően nagyon megugrott a gyűjtők körében. Vajon a dohány lobbi hogyan használta fel a hirdetést Reagan elnöksége alatt?!A Kennedy család híres arról, hogy reklámokhoz adták el korábbi képeiket. Ezen a képen például az OMEGA cég hirdeti Kennedy idézettel legújabb óráját.Itt pedig Sanlorenzo yachtot reklámoz a Kennedy család:De szerintem ami legtöbbünkben megmaradt az a Gorbachovos Pizza Hut reklám. Sokak szerint ez igazából nem ő, csak egy statiszta, de ha a személyét nem is a nevét mindenképpen felhasználták az étteremlánc népszerűsítésére.
Kockázatos vállalkozás politikusokkal terméket reklámozni, mert ahogy egy politikus hiteltelenné válik úgy a terméket is húzhatja magával. Azonban ha egy politikus példakép egy adott országban az hasznos lehet a márkák számára is. Ezért lehetett sikeres Obama kabátos reklámja is, mert az még az "Obamánia" idején jelent meg, amikor mindenki Obama akart lenni -azaz kitörni a szegény kispolgári életből, ahogy ő - a Weatherproof ezt érezte meg és nem törődött a bírsággal, ami a kép jogtalan használatáért jár. Hisz olyan ingyen PRt szerzett amit csak sok millióért kaphatott volna meg. Kérdés, hogy vajon a mostani népszerűség mellett is bevállalnák-e?
Czene Attila esete azért érdekes, mert kérdéses, hogy politikusként is bevállalta volna-e a felkérést?! Ha igen, miért részesít előnyben egy kormánypárti politikus egy civil szervezetet azzal, hogy az arcát adja neki. Vajon etikus-e ilyen megnyilatkozást vállalnia a politikusnak. Mennyire lesz hitelesen civil a későbbiekben az a szervezet?
Véleményem szerint reklámokban csak "nyugdíjas" politikusoknak szabadna szerepelnie hazánkban, különben bennem rossz érzést kelt, a márkával szemben is. A hivatallal való visszaélés jut eszembe, de persze nem tudom, hogy ilyen törvényünk létezik-e amely mint az USA-ban korlátozza a reklámozást a politikusok arcával, nevével?!
Milyen lenne egy Horn Gyulás vagy egy Antall Józsefes hirdetés? Te kit és milyen termékkel tudnál elképzelni? Mond el!
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess twitteren!