Hampuk Richárd

A kommunikációról

Próbára tesz a próbavásárlás

Hampuk | 2010. augusztus 11. 21:01

Sokszor hallottam már a próbavásárlásról (mystery shopping), de eddig csak elképzelni tudtam, hogyan is működhet egy ilyen a valóságban. Hétvégén egy jó barátomnak köszönhetően beleláttam ebbe a világba és rengeteg érdekes dolgot tapasztaltam. Konkrét eredményeket még nem tudok megosztani, mivel augusztus végéig folytatódik a kommandó, de sok érdekes tapasztalatról már most beszámolok.

Meglepődtem mikor megtudtam, hogy milyen cég számára végezzük a próbavásárlást. A cég egy vendéglátóipari franchise, egyáltalán nem nagy, de nem is a legkisebbek közé tartozik. A hétvégén több helyen teszteltük a termékeket és a kiszolgálás minőségét. A tesztelések alkalmával rájöttem, hogy ez egy külön szakma. Nem elég csak vásárolni egyet megkóstolni és elmondani, hogy jó-e vagy nem?! A környezetet, az embereket, a hozzáállást, az elkészítési időt, minőséget és még sok más tényezőt is  folyamatosan figyelni kell. Ráadásul egy idő után már nem esik jól a mindenki kedvence ilyen nagy mennyiségben.

Ez egy olyan akció volt amelyben a vásárlások végén majd minden esetben felfedtük magunkat. Hiszen a cég szabályai szerint jutalmaztuk az adott egységeket. Éppen ezért hosszú távon nem is hajthatja végre ugyan az a személy ezeket a vásárlásokat. Megtudtam, hogy van arra példa, hogy a vendéglátósok feltöltik a próbavásárlók fényképét közösségi oldalakra, vagy blogokra, hogy megismerjék őket. - Erről a VPOP ellenőrzések jutnak eszembe a Józsefvárosin, pedig ez nagyon nem erről szól. A tulajdonosok érdeke is, hogy vendégeik elégedettek legyenek.- A felfedést követően többnyire boldog arccal találkoztunk, a legtöbben örömmel nyugtázták, hogy ez a cég ilyenre is figyel.

Sok cég alkalmaz(hat) ilyen eszközöket a minőségbiztosítás érdekében. Nem is kell messzire visszatekintenünk, hiszen nemrég jelent meg az INDEXen egy kissé PR szagú cikk a Sziget Dreheres minőségellenőréről. És ez az ami számomra is érdekes. A cég amelynek a próbavásárlást végeztük, csak a vendéglátó helyek felé kommunikálja az akciót. Ami természetesen jó, mert így elégedettebb vásárlókat eredményeznek, amely alapvető követelménye a hosszú távú márkastratégiának, illetve  növeli a termék presztízsét. De nem szabadna megfeledkezni arról a PR és marketing értékről sem amelyet egy ilyen akció eredményezhet. Hiszen reklámozhatja bárki, hogy milyen jó minőséget árul és képvisel. De sokkal nagyobb bizalommal fordulunk olyan cég felé amelyről tudjuk, hogy a "mi érdekeinket" képviseli és még titkos kommandót is szervez azért, hogy mi a legjobb minőséget kaphassuk.

Az akció végén mindegyik helyről részletes "jelentést" kell készíteni a tapasztalatokról, objektívan. Egy dolog a próbavásárlás maga, de az is kérdés, hogy az ilyen tapasztalatokat a cégek mennyire veszik komolyan? Építenek-e rá? Befolyásolja-e a stratégiájukat? Szerintem egy jó próbavásárlási kampány ér annyit mint bármely közvéleménykutatás.

Sok ilyen akcióról hivatalosan nem hallottam, lehet azért mert az eredmények nem mindig túl pozitívak? Vagy csak azért, mert a kommunikációba nem kívánnak energiát fektetni?

Neked mi a véleményed?

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy  twitteren !

Címkék: pr próbavásárlás probavasarlas

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása