Hampuk Richárd

A kommunikációról

Ópusztaszer: 5x annyi marketing -5% látogató

Hampuk | 2010. szeptember 29. 08:07

ópusztaszer nemzeti történeti emlékpark

A blogger társadalom eléggé kritikus tud lenni, sokszor nem árt figyelni, hogy ne vigyük túlzásba a kritizálást személyes indíttatások alapján. Szeptember 15-i hétvégén Ópusztaszeren a Nemzeti Történeti Emlékparkba látogattam. Az első benyomások után vártam néhány napot, hogy kicsit messzebbről tudjam leírni tapasztalataimat, és ne csak kritikus, konstruktív is tudjak lenni.

Létezik Magyarországon egy Nemzeti Történeti Emlékpark, így nem sokan ismerik, de ha azt mondom, hogy az ópusztaszeri skanzenre és a Feszty körképre gondolok, már mindenki tudja miről van szó. Napjainkban trendi lett a nemzeti szó, ezt a turisztikai látványosságot még sem karolta fel a nemzet szele...

Nézzünk egy kicsit az egész létesítmény mögé. Egy évben körülbelül 150 000 ember fordul meg itt, tavaly pontosan 141 647 fő ám ebből több mint 31 000 fő ingyenesen (!) látogatta meg a kiállítást. A látogatók szám évek óta folyamatosan csökken, ami azért is sajnálatos, mert 2008-hoz képest 2009-ben ötször annyit (13.093.000Ft) költöttek reklámra és marketingre. Persze lehet magyarázni a gazdasági világválsággal, meg a meglepően alacsony marketing büdzsével, de az ötszörös büdzsé ellenére 5,59%-kal csökkent a látogatók száma. Ez akkor sincs egyensúlyban, ha egy mázsálón akarjuk mérni. ( Az adatokat a vállalat közhasznúsági jelentéséből szemezgettem - a szerk.)

Ráadásul a csökkenő létszámmal szemben az ingyenes látogatók száma folyamatosan növekszik. Létezik egy múzeumi kedvezmény törvény, amely értelmében a nemzeti ünnepek alkalmával az ópusztaszeri skanzen és egyéb létesítményei (kivéve Feszty körkép) ingyenesen látogathatóak. A vállalat a bevétel csökkenést főként ezekkel az ingyenes napokkal magyarázza, ami részben érhető is. De miért nem törekednek arra, hogy azokon a napokon amikor hatalmas tömeg érkezik a belépőjegyek hiányában más ódon jussanak bevételhez. Több olyan vállalat is van akik látnának potenciált a kultúráért érdeklődő tömegben.

No de mire elég az éves szinten 13 milliós marketing büdzsé?! Semmire. Egy ekkora intézménynél, csak a belső kommunikációra elmegy több millió forint. Már ha lenne belső kommunikáció. A teremőrök egymástól kérdezgették, hogy milyen belépők vannak (ugyanis szektorokra van bontva az emlékpark). Jól látszik, hogy ügyfélkapcsolati képzés közelében sem voltak szegény dolgozók, akik egész nap rejtvényt fejtenek a skanzen épületeiben.

Persze érthető, évi 150.000 ember közül sok bunkó is megfordul a létesítményben, akikkel nem könnyű az együttműködés. De a legtöbb látogató élményekkel szeretne gazdagodni, amihez a z üzemeltetők munkája is nélkülözhetetlen. Alig-alig vannak padok, biciklit nem lehet bérelni, a tájékoztatás bonyolult és szűkszavú, interperszonális kommunikáció pedig alig fedezhető fel. A park úgy működik mint egy létesítmény ami a fennmaradásért küzd, nem pedig úgy, mint ami a vendégek elégedettségéért.

A fizetett hirdetések és rendszeres arculati megújulások helyett ügyfélkapcsolati és belső kommunikációs képzésekre költenék, így a több tízezer elégedett vendég gerjesztené a magasabb látogatószámot. - Jelenleg 90%-ban panasszal van tele az emlékpark honlapja - a szerk.

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy  twitteren !

Címkék: belső kommunikáció ópusztaszer feszty körkép opusztaszer belso-kommunikacio feszty-korkep

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása