Hampuk Richárd

A kommunikációról

Milliókat költünk feleslegesen a Facebook hirdetésére

Hampuk | 2011. április 17. 19:20

"Régi jól bevált szabály, hogy online tartalmat nem szabad offline hirdetni." Még ha nem is minden esetben igaz, de a legtöbbször valóban felesleges pénz pazarlás offline felületeken (tv, rádió, újság, plakátok, stb.) weboldalakat hirdetni, hiszen mire a potenciális user (he egyáltalán elérjük a hirdetéssel) haza ér rég elfelejti, hogy milyen webcím is volt azon a plakáton?! Ez akkor igaz kiváltkép, ha az értékesíteni kívánt termék is online csatornákon keresztül jut el a fogyasztóhoz.

(Ha nincs időd elolvasni a postot, tekerj a végére az összefoglalóért.)


Ennek ellenére gombamód szaporodnak a vállalatok azon hirdetései, amiben kiemelt szerepet kap a Facebook linkje és/vagy logoja. Az egyik legszembetűnőbb a Budapest Bank friss tv hirdetése, amelyben kiemelt szerepet kap a Facebook és az azon való aktivitás (szavazás) ösztönzése. Jelenleg lassan 5000 lájkolónál (rajongó) tart az oldaluk. Ha kiszámolnánk, hogy ez mekkora média költés eredménye, bődületes összeget kapnánk. De ha valaki járt mostanában a Vapianoban, akkor  találkozhatott az étterem tányéralátétjével ami egy az egyben Facebook reklám. Vagy ott az USA-ban a VitaminWater, amelynek egyik ízét a Facebook rajongók alkották meg és így a csomagolásra is felkerült a facebook logo. Nem beszélve a rengeteg tv műsorról (Kommentár ? ATV, CNN, BBC) ahol kiemelt szerepet kap a Facebook ? ingyen- de a Twitter is egyre előkelőbb helyen szerepel ezeken a csatornákon.


szólj hozzá: Budapest Bank - Sajtótájékoztó

A vicces ebben a helyzetben az, hogy nincsen még egy márka a világon, amelyet ennyi cég ennyi helyen hirdetne ingyen.  Rengeteg párt, vállalat használja folyamatosan a kommunikációban a Facebook logoját, tv és rádió hirdetéseket vesznek tömegével amelyekben feltűnik a közösségi oldal. A cégeknél ez ráadásul még a konverzióban sem jelenik meg, mert nem lesz annyival több rajongójuk és aktív felhasználójuk amennyit elköltenek egy ilyen kampányra. Az is érdekes, hogy minden más esetben a médiaértékesítők több pénzt számolnak fel, ha egy hirdetésben több márka/termék jelenik meg (mondjuk ha a Coca Cola és a Fanta egy hirdetésben szerepelne), a Facebook esetében ez még sincs így. A médiaértékesítők nem márkaként tekintenek rá ? pedig az.

De a vállalatok marketing vezetői (legtöbbször) nem hülyék, nem szórják a pénzt felesleges hirdetésekre. Akkor miért adnak ekkora ingyen reklámot a Facebooknak!? Mert nagyon erős imázs építő szerepet tulajdonítanak neki. Ha a márkám Facebookképes akkor a márkám trendi. Meg tudom érteni őket, a legtöbb esetben tényleg beszélhetünk ilyen hatásról, a kérdés az, hogy racionális-e ekkora költés ezért az imázs értékért. Valóban ér-e ennyit a Facebook márka?  Valószínűleg most egy kicsit túl értékeljük és majd szépen lassan beáll a trend, a vállalatok rájönnek, hogy nem érdemes duplán (hiszen az offline kampányok mellett a közösségi oldalon is kell vásárolniuk hirdetést, ha valóban rajongókat akarnak) költeniük, elég ha a Facebookon vásárolnak hirdetést, hiszen a kampányok itt érik el igazán a valódi célcsoportjukat.

Összefoglalva:

  • Egyre több vállalat, párt, tv csatorna hirdeti saját költségén a Facebookot.
  • A média értékesítők nem tekintenek rá márkaként a hirdetések beárazásakor.
  • Imázs építés céljából biztosítanak ekkora részt a büdzséjükből a cégek a Facebook ?hirdetésre?.
  • Lassan lehalkul a Facebook körüli őrület és helyre állnak az értékek.
  • A vállalatok ráébrednek, hogy jobban járnak, ha a Facebookon költik el a kampány egy részét.

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy  twitteren !

Címkék: reklám Facebook

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása