Hampuk Richárd

A kommunikációról

Stohl és a négy év

Hampuk | 2011. augusztus 16. 10:03

Fotó: Tuba Zoltán [origo]Hétvégén jelentette be Stohl András és ügyvédje dr. Ruttner  György, hogy a színész 4 éves zarándoklatra tett fogadalmat. Pontosabban aláírt egy megállapodást miszerint egy alapítvánnyal szorosan együttműködve fogja szolgálni a drogprevenció nemes ügyét. Az egész egy közepesen megkoreografált sajtóesemény keretében látott napvilágot. Ezzel is építvén Stohl bűnbánó imidzsét.

A jogi PR kifejezés hazánkban először talán Magyar György és Whiskys rabló kapcsán került előtérbe. Azonban szerintem a Stohl-ügy az amiben a legkülönbözőbb eszközök is előkerülnek és Ruttnerék azok, akik ki is használják a kommunikációban rejlő lehetőségeket. Az más kérdés, hogy itthon a várt hatást érik-e el az igazságszolgáltatásban.

Stohl András és ügyvédje kiválóan ráérzett arra, hogy a közvéleménynek tartós garanciára van szüksége- mivel a színész hatalmas hitelességvesztésbe került-. Ez nem volt nehéz, mert a fórumok és  blogok kommentjei tele vannak olyan hozzászólásokkal, hogy a színész csak a bírósági tárgyalások végéig ilyen bűnbánó. Utána már nem is fog törődni a prevencióval.

Így hát Ruttner György és csapata szerveztek egy nagy bejelentést, amelyet a Fókusz is bemutatott pénteken. A riportból kiderült, hogy Stohl aláírt egy 4 évre szóló ?nagyszabású? fogadalmat (megállapodást), amely értelmében egy alapítvánnyal együttműködve minden hónapban előadást tart a drogprevencióval kapcsolatban. A riport végén a szerkesztő megjegyzi, hogy az még Stohl számára is kérdéses, hogy ha börtönbe zárják, akkor hogyan tud eleget tenni a vállalásának. Sehogy.


A megállapodás egy tökéletes PR téma, hiszen az emberek most már látják, hogy nem csak néhány hónapig változott meg a népszerű celeb, hanem hosszú távra elkötelezte magát. Némi "oknyomozó" tevékenységgel azért árnyalható ez a kép, hiszen a megállapodás bármikor felmondható 15 napos felmondási idővel.

?Felek jelen megállapodást négy évre kötik, melyet azonban bármelyik fél írásban legalább 15 napos felmondási idő biztosításával felmondhat.?

Illetve az alapítvány jogi képviseletét ugyanaz az ügyvédi iroda látja el (ingyen), amelyik Stohl Andrást is képviseli. Elképzelem azt az esetet, amikor az ügyvédek saját maguknak címzik a felszólításokat, hogy esetleg valamelyik fél megszegte a megállapodást?

?Dr. Ruttner György Ügyvédi Irodája pro bono (térítésmentesen) vállalja, hogy:

  • ellátja a JÓL-LÉT Mentálhigiénés Alapítvány jogi képviseletét
  • vállalja, hogy a jelen Együttműködéssel, továbbá a www.zarandok-ok.hu honlappal kapcsolatosan a szükséges jogi dokumentációkat elkészíti, dokumentumokat véleményezi
  • vállalja, hogy az Alapítványt jelen Együttműködéssel kapcsolatosan jogi tanácsokkal látja el
  • vállalja, hogy a www.zarandok-ok.hu honlap üzemeltetésével, tartalmával kapcsolatosan jogi tanácsokkal látja el az Alapítványt ?

 

Érdekes, hogy milyen profin próbálja Stohl ügyvédje befolyásolni a közvéleményt és ebben a média egy része milyen együttműködően vesz részt. Persze ez érthető, hiszen a Stohl-üggyel még mindig lehet nézőket és olvasókat generálni.  Az ügy kalibere miatt a konkurens TV2 is foglalkozik a témával, hiába nem az ő képernyősük volt a színész, mégis megjelenítik Ruttnerék akcióit, igaz néhány naposkéséssel. Hiszen a 4 éves fogadalomról a keddi Mokkában számoltak be. Jól megfigyelhető a média elfogadó magatartása a Stohl ügy kapcsán, nincsenek igazán oknyomozó riportok, amik megkérdőjelezik vagy megcáfolják a jogi pr gépezet üzeneteit. Itt kellene, hogy a képbe lépjen a sértett Pali bácsi ügyvédje Mester Csaba, de ő nem akar beszállni a jogi PR háborúba.  Pedig a celebekkel szembeni általános irigységet és ellenszenvet kihasználva ő is építhetne egy szegény Pali bácsi imázst, aki a nép embere, így bárki azonosulni tud vele. A gonosz, mindenki által ismert sztár pedig meg akarja keseríteni az életét és nem fizeti meg a jogosnak vélt kártérítést.

Lehet, hogy Mester azért nem megy bele a kommunikációs csatározásba, mert az ügyfele nem olyan rutinos a médiaszereplésekben vagy egyszerűen azért, mert ügyfelének nem a jövője/élete múlik azon, hogy milyen ítélet születik a perben. Így Pali bácsi sem tud olyan sokat fizetni az ügyvédnek, hogy annak megérjen ilyen sokat befektetnie ebbe az ügybe.

Mindenesetre Mester Csaba szereplései sokszor Ruttnerék céljait szolgálják. Az inkább Stohl ?ellenes? TV2 riportjában is feszülten reagál a Pali bácsit ért ?gyanúsításokra?.

Pali bácsi kommunikációja kapcsán nem biztos, hogy a megjelenő vádakra kellene reagálni, mind inkább a sértett imázsát kéne erősíteni, és felnagyítani a vádlott hitelességi deficitjét. Stohl akcióinak súlyát pedig könnyíthetnék azáltal, hogy Pali bácsi is elkezd előadásokat tartani arról, hogy milyen veszélyeket okoznak az ittas vagy drogos vezetők. És így tovább minden Stohl PR akcióra rákontrázhatnának. Persze ehhez kell egy olyan beszélő, aki bírja a média nyomását is. Erősíteném a sértett Pali bácsi közemberi profilját azzal, hogy mennyire megviseli őt és családját az, hogy címlapra kerülnek és a tv-ben is beszélnek róluk. Hiszen ők nem ebből élnek, nekik a faluban ahol élnek nap mint nap a szomszédok szemébe kell nézni. Így az emberek könnyebben azonosulhatnak a karakterrel és így az ő oldalára állhatnak.

 Ha sértetti védelem kiemelkedően magas kártérítést tudna elérni itthon az az ügyvédnek is kiváló referencia lehetne. Persze akkor ismét a kommunikáció kapna főszerepet, mert a közvélemény irigységével meg kell küzdeni  ?már ha akarnak foglalkozni Pali bácsi megítélésével-.

Stohl esetében azért nem mondanám kiemelkedő teljesítménynek a jogi PR-t mert az ötletek legtöbbször valóban jók, de a kivitelezés többnyire erőltetett. Persze ez annak is köszönhető, hogy ebben az esetben nem működik az a personal pr taktika, hogy pihentetik egy kicsit a közszereplő arcát, hiszen a bírósági tárgyalások sürgetőek. Így folyamatosan generálni kell a ?megjelenéseket? ahhoz, hogy elérjék a kívánt hatást. Ezért is érezhetjük azt sokszor, hogy ez már túl sok?

Összefoglalva:

  • Stohl András védelme kitűnően ráérez a közvélemény hangulatára és ennek megfelelően próbálja üzenetekkel ellátni azt.
  • Stohl hosszú távú drogellenes imázsát építi a 4 éves vállalás, amit látványosan írtak alá.
  • A Pali bácsi PR-je eközben kislángon lobog. Ennek oka lehet az is, hogy neki nem az élete múlik az ítéleten.
  • Pali bácsi egy igazi ?nép embere? lehetne, akivel könnyen azonosulhat a közvélemény.
  • Stohlék azért kényszerülnek az intenzív PR kampányra mert nincs idő pihentetni a karaktert, hiszen a bírósági tárgyalások sürgetőek.

 

Ha tetszett a bejegyzés szavazz a blogra a Goldenblog szakértői blogok kategóriában! Ha még többet olvasnál hasonló témákban kövess facebookon vagy twitteren !

Címkék: stohl andrás jogi pr personal pr

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása