Hampuk Richárd

A kommunikációról

Lanyha az idei kampány?!

Hampuk | 2010. április 08. 23:30

Lanyha kampány 2010Sok riportot láttam az elmúlt napokban arról, hogy az idei kampány nagyon nyugodt, egyesek szerint "európai".  Aki figyelt már meg külföldi politikai kampányt, az tudja, hogy ott sem nyugodtabbak és kíméletesebbek a kampányok mint hazánkban. Sőt, az Egyesült Államok az a hely ahol még a jelöltek egészségügyi állapotát is részletesen boncolgatják a választások előtt.

Joggal merül fel bennünk a kérdés, hogy akkor miért érezzük kevésbé intenzívnek az idei agitációt (van még ilyen szó?)? -Mert kevésbé intenzív.- De sajnos nem azért, mert a pártok úgy gondolták, hogy kultúrát váltanak és egy kicsit javítanak a kampány morálon. Véleményem szerint 3 fő ok van amiért nem érezzük impulzívnak a pártok megjelenéseit.

1. Az elmúlt években rengeteg ember kiábrándult az egész politikából. Ki azért mert megunta, hogy az ellenzék egyfolytában gátolni próbálja a kormány munkáját, ki azért mert megunta, hogy a kormány egyfolytában hazudik. Legalábbis ezt hitették el velünk a parlamenti pártok. Így a szavazópolgárok egyszerűen immunissá váltak a kampányüzenetekre, a politikai tartalmú hírekre. Ha ilyennel találkoznak átkapcsolnak, becsuknak, kidobnak, lehalkítanak.

2. A két legnagyobb parlamenti párt (MSZP, FIDESZ) eléggé speciális helyzetben van. Az MSZP 8 év kormányzás után népszerűségének alján van. Éppen ezért ha hangos vagy harsányban kampányt folytatott volna akkor azzal többet ártana eredményeinek mint használna. Hiszen azzal olyanokat is mozgósíthatna akik egyébként nem biztos, hogy elmennének szavazni az ellenfeleire. Sőt ellenfeleinek szimpatizánsait motiválhatja is az intenzívebb kampányra. A FIDESZ ezzel szemben népszerűsége csúcsán van, azonban mivel nem akarják, hogy ígéreteikkel szemebe állítsák őket a választások után inkább nem sok konkrét ígéretet tesznek. Inkább a szimpatizánsi bázisuk mozgósítására törekednek.

Mindkét nagy párt kiemelten használja a "riogatás" eszközét. Úgy látszik hazánkban még ez az egyik leghatékonyabb mozgósítási üzenet. Ha nem mész el szavazni akkor olyan történik amit nem fogunk "túl élni".

3. Az elmúlt kampányokban leginkább a miniszterelnök-jelölti vitára élezték ki a kampányokat. Mivel ez az idén nem kerül megszervezésre, ezért nem tudták a pártok erre sem felfűzni kampányukat.

Nem hanyagolható el természetesen az a tény sem, hogy ha a pártok látványosabb kampányt folytatnának az kiverné a biztosítékot a választóknál és még kevesebben mennének el szavazni. Hiszen joggal kérdeznék, hogy ha eddig minket folyamatosan szorongattak a gazdasági világválságra hivatkozva, akkor miért költenek látványosan ennyi pénzt kampányolásra.

A kis pártok közül leginkább az MDF és a Jobbik kampányában fedeztem fel gyengülést, de véleményem szerint ez nem stratégiai döntés, inkább anyagi vagy belső szervezeti okai vannak.

Kíváncsian várom a részvételi eredményeket, vajon a lanyha kampány az átlagosnál kisebb részvételt eredményez, vagy a gyengülőnek látszó kampányok mögött komoly belső mozgósítás elviszi az embereket szavazni?!

Érdekes kommunikációs helyzet lesz a választások éjszakája, hiszen lehet, hogy most 2 történelmi párt sem jut be a parlamentben. De erről majd később.

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess twitteren!

Címkék: választás valasztas kampány 2010 kampany-2010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása