Barack Obama 2008-as megválasztását követően a legtöbb politikai marketing szakértő arról beszélt, hogy az az új modell amit Obama kampánycsapata csinált a jövő. Sokan abban vélték felfedezni az áttörtést, hogy Obamáék professzionális szinten használták a web 2.0 és a social media eszközeit. Azonban ha valaki mélyebben beleásta magát a kampányba, az hamar rájöhetett, hogy a hagyományos eszközök (e-mail, door to door, telefon hívások) nagyobb szerepet kaptak.
Napjainkra az is kiderült, hogy a kampány hosszú távú sikerrel nem járt, a Demokraták elbukták az eddigi többségüket a Képviselőházban a tegnap tartott félidős (midterm) választások eredményeként. - A szenátusi többségüket iskerült megőrizniük- a szerk.
Az alábbi ábrán egy összesítés látható arról, hogy a pártok hová és milyen mértékben öszpontosították anyagi eszközeiket. Magyarán, hol és milyen mértékben költöttek kampányolásra az Egyesült Államokban.
A két párt összesen több mint 80 millió dollárt (körülbelül 15 440 000 000 Ft) költött a midterm választások kampányára. Az eredmények láttán érdekes, hogy a Republikánusok körübelül 36 milliót (kb. 6 948 000 000 Ft) míg a Demokraták jóval többet csaknem 45 millió dollárt (kb. 8 685 000 000 Ft) költöttek a meggyőzésre - a Washington Post gyűjtése alapján-. A költésekből az is megfigyelhető, hogy a Republikánusok több kis kampányra is költöttek, míg a Demokraták inkább centralizálták a költéseket és nem fektettek energiát olyan államokba, ahol az esélyük csekély volt.
De akkor mi volt a gond? Az eredmény jól mutatja, hogy lehet bármilyen kampánya, bármennyi pénze egy pártnak vagy politikusnak, ha a politikája népszerűtlen akkor sok hívet veszít.Obama esetében nem is annyira az egészségügyi reform és a bevándorlási politika okozta az ellen szavazást, inkább a rossz gazdasági helyzet. A világon sok politikus összekeveri a népszerűséget a poolitikai célokkal és úgy kezeli a hatalmat, hogy az népszerűségét építse, ilyenkor egy kampánystábnak könnyű dolga van, mert "csak" vigyáznia kell a vezér sebezhetetlenségére. Azonban, ha a politikus a valódi célok és elvek mellett dolgozik, akkor az sokszor nagyon népszerűtlen intézkedéseket szülhet, ilyenkor a kommunikációs szakemberek vért izzadnak azzal, hogy a károkat mérsékeljék.
Nem vagyok politológus, szóval nem vonnék le következtetéseket a tegnapi eredményeket követően, hogy a 2012es elnökválasztáson vajon hogy szerepelnek a Demokraták. Hiszen a legtöbbször veszíteni szokott az elnököt adó párt a félidős választásokon. Az biztos, hogy a politikájuk és a kampánystratégia is változni fog addig.
Szerintem az Obama féle kampány modell továbbra is példa értékű - főleg itthon-, de azt senki sem gondolhatja, hogy jó szakemberek csak az egyik párt oldalán léteznek.
Te kire voksoltál volna Tegnap? Mondd el véleményed kommentdben!
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !