Még tavaly tavasszal egy konferencián, előadásom megtartását követően kezdtünk izgalmas vitába azzal kapcsolatba, hogy vajon az internet megváltoztatja-e a tanulási szokásokat, vagy az oktatást. Akkor is és azóta is vallom, hogy az internet alapjaiban változtatja meg az oktatást. Vagyis kellene, hogy megváltoztassa.
Tegnap a Mashable cikkére figyeltem fel: How Social Gaming is Improving Education A cikk az internetes játékok és az oktatás kölcsönhatásairól beszél. Jól szemlélteti, hogy a XXI. században már nagyon nehéz egyszerű tankönyvekkel megfogni a gyerekek figyelmét. Hiszen ha hazamennek akkor a legmodernebb online játékokkal találkoznak, egyre élethűbb emberekkel, gyilkosságokkal, jelmezekkel, történetekkel.
Több tudós csoport is azon dolgozik az USA-ban, hogy kifejlesszenek egy olyan rendszert amivel hatékonyabban köthetik le a hallgatók figyelmét. Például New Yorkban egy iskolában már a Google Earth-t használják a földrajz órákon.
De egy érdekes kísérlet keretében létrehozták az emberi szervezet 3D-s belsejét ahol játékos formában mutatják be egy vírus lefolyását. A szakértők elmondták, hogy az eddigi tanórákhoz képest rengeteg kérdéssel bombázták őket. A gyermekek jobban bele tudták magukat élni a tananyagba, így még több részletre lettek kíváncsiak.
De nem csak a gyerekek hasznára válhat az internet. Kanadában például a Second Life nevű játékot használták a határőr képzés során. Szimulációként használt játék eredményeképpen jobb vizsgateljesítményt nyújtottak a hallgatók.
Nem tudom, hogy mikor fog az oktatási rendszer is átalakulni az internet adta lehetőségeket kihasználva, az biztos, hogy Bill Gates és felesége elszántan támogatja (anyagilag is) ezt az irányú fejlődést.
Gondoljunk csak bele, hogy mi magunk is mennyire élvezzük a Honfoglaló online társasjátékot, hogy élveztük az iskolában, ha videón nézhettünk meg a tananyaghoz kapcsolódó ismertetőt. Vagy mennyire jó volt a szakállas kis mikróba tanítása a mesében ( Egyszer volt az élet - Testünk világa ).
A pedagógusoknak nincsen könnyű dolga, hiszen a gyerekek sokszor jobban ismerik a technikai újításokat, internetes lehetőséget mint ő maguk. Mikor én voltam középiskolás a tollba rejtett puska volt a bestseller, mára az iphone-ra telepített wikipedia a leghatékonyabb puskázási megoldás. Így a hallgatónak már le sem kell írnia a puskát, egyszerűen rákeres a neten és amit talál leírja.
Engem személy szerint az keserít el sokszor, ha olyan tankönyvekből kell tanulnom (marketing területen) amelyek írásakor az internetet mind e-mail küldési lehetőséget aposztrofálják. Fontos az alapokat megszerezni ezekből a könyvekből, de nem elégíthetik ki egy szakember tudásvágyát (bizonyos területeken).
Persze mindez megkérdőjelezi a tanítás szerkezetét, biztos, hogy a minél nagyobb lexikális tudás építése a fontos, vagy pedig a megszerezhető tudás gyakorlati kamatoztatása a cél? Minden gyereknek ugyan azt kell tanulni, vagy inkább a tehetségének megfelelő sportot, tudományt kell előtérbe helyezni? Ti hogyan vélekedtek?
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák kövess twitteren!