Nap mint nap olvashatunk arról, hogy melyik műsorsávban melyik kereskedelmi tv szerepelt fényesebben. A közlemények alapján az utóbbi időben legtöbbször az RTL Klubnak állt a zászló. Nemrégiben a TV2-t és az RTL Klubot is elkezdtem követni, "rajongani" értük a twitteren és a facebookon. Emellett mindkettőjüknek írtam egy-egy tudakozó levelet, hogy hogyan használják a social mediat. Az egyszerű olvasó számára elérhető e-mail címre és mindkettőjük sajtó osztályára is elküldtem a kérdéseimet. Majd vártam...
Az RTL Klub 24 órán belül visszaírt és Rényi Ádám kommunikációs igazgató személyesen válaszolt kérdéseimre. A TV2 a twitteren mindenki által látható tweetemre reagált, hogy facebookon vagy twitteren tegyem fel a kérdéseimet, ezzel csak az a baj, hogy nem szerettem volna a post megszületése előtt mindenkivel megosztani a kérdéseimet, mert akkor már nem igazán lesz érdekes az elkészült mű. Ezért a cikk csak a saját véleményem és az RTL Klub által nyújtott információkat tartalmazza.
No de nézzük a TV-k közösségi média aktivitásának stratégiáját. Még a megkeresés előtt jól látszott, hogy más stratégiát követ a TV2 és az RTL Klub a twitteren. Az Rtl Klub minden követőjét visszaköveti, ezzel erősítvén a nézők lojalitását. Míg a TV2 szinte senkit nem követ viszont, csak néhány csatornát. A TV2 saját blogot hozott létre amely "a tv2 munkatársainak majdnem hivatalos blogja". A blog gyakran frissített jól megírt posztokkal van tele, hol vicces, hol friss híreket tartalmazva. Ami a twitteres aktivitásukat illeti nagyon hasonló. Rendszeresen tweetelnek mindkét csatornánál. A TV2 34 hete indította saját twitter profilját míg az RTL Klub 29 héttel ezelőtt regisztrálta magát. Ami a facebookot illeti a TV2-nek saját fan klubja van míg az RTL-nek csoportja, ők az egyes műsorok rajongóit akarják elérni, így azoknak hoztak létre rajongói klubokat.
Nézzük az RTL Klub stratégiáját, és közösségi kommunikációjuk történetét.
Még tavaly ősszel vetődött fel az ötlet Rényi Ádámban és csapatában, hogy ugyan annyi embert egyre több csatornán tudnak csak elérni, ezért nyitniuk kell a közösségi média irányába is. Decemberben egy tréning keretében készítették fel a csatorna illetékes dolgozóit, hogy hogyan használják a közösségi tartalmakat, Itt nem csak a kommunikációt hanem a tartalmak figyelését is megtanulták. Emellett egy rendszeres (fél évente) blogger találkozót is életre hívtak amelyre a legnagyobb véleményformáló posztolókat hívták. Bemutatták nekik a székházat és az RTL Klub munkáját. (ilyent egyébként rendszeresen szerveznek a csatornák a sajtó munkatársainak). Jelenleg hivatalosan van egy Rtl_Klub twitter profiljuk és több facebook rajongói klubjuk (Csillag Születik, Benkő feleséget keres, Vacsoracsata, Heti Hetes). Ezekre egyre nagyobb hangsúlyt kívánnak fektetni, tehát várható, hogy az új műsorok szintén megjelennek majd a neten. Saját blogjuk nincs és nem is tervezik létrehozni. Inkább a twitter és facebook erősítése a cél, a twitteren minden kérdésre válaszolnak, sokszor Rényi Ádám saját profilja alatt akár vitába is száll. ( A TV2 szintén reagál a kérdésekre, véleményekre, legutóbb az ismert blogger Berényi Konrád próbálta megtudni, hogy a műsoroknál miért nem jelölik, hogy ismétlés). Jelenleg nincs még külön személy arra, hogy a közösségi médiában való kommunikációt ellássa, egyelőre a sajtóosztály egésze végzi ezen csatornák kezelését. De ahogy növekszik a felhasználók és rajongók száma nélkülözhetetlennek tartják az ez irányba való elmozdulást, azaz egy közösségi médiamenedzser alkalmazását.
Jól látszódik tehát, hogy az RTL KLub felismerte, hogyan használhatja ezeket a csatornákat saját nézőinek megtartása érdekében. Lerombolhatja akár a városi legendákat is amelyek egy kereskedelmi televízióról kialakulnak. Már nem az elérhetetlen, rideg tv csatorna hanem az aki twitteren is válaszol és viszont követ minket a "barátunk". Emellett a veszélyét is felismerték, mivel azt RTL Klub erős online tartalom szolgáltató is (rtlbulvar.hu, rtlhirek.hu, rtlrandi.hu, rtlklub.hu, stb) ezért fontos, hogy jól kidolgozott stratégia mentén közöljenek egy-egy információt, úgy hogy a saját oldalak látogatottsága ne csökkenjen.
Véleményem szerint ez a stratégia még fejleszthető, a közösségi oldalak nem hogy csökkentik, inkább növelhetik a saját oldalak forgalmát. Az irány azonban jónak mutatkozik. Örülök, hogy az RTL Klub felismerte a közösségi média erejét és komolyan építenek is rá. A csatornáknak egyre közelebb jön az az idő, hogy a saját celebjeikkel a hollywoodi szerződésekhez hasonlóan itthon is rögzítsék, hogy mit és hogyan kommunikálhatnak twitteren vagy facebookon. Elképzelhetőnek tartom azt is, hogy egyes sztárok profiljait a csatornák sajtóosztálya fogja kezelni, vagy részben kezelni. Remélem arra sem kell sokat várnunk, hogy a Larry King Livehoz hasonlóan itthon is ne csak sms csík legyen egy-egy műsorban, hanem a facebook és twitter véleményekből is beemeljenek egy adott műsorba. Rényi szerinte ez az idő is hamarosan eljön...
Kíváncsi lettem volna a TV2 stratégiájára is, de őket telefonon és e-mailben sem sikerült elérnem. Megkaptam a TV2 válaszát kérdéseimre: 20100217_kozossegi_media_tv2
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák kövess twitteren!