Hampuk Richárd

A kommunikációról

Leáldozóban a kis pártok online fölénye

Hampuk | 2010. február 22. 10:20

A 2009-es EP választások kapcsán nem volt olyan választással foglalkozó média amely ki ne emelte volna az LMP és a Jobbik online aktivitását. Jómagam is részt vettem egy konferencián ahol ez volt az egyik fő téma, tavaly tavasszal.

Napjainkra azonban mindez már nem mondható el. Persze nem a kis pártok aktivitása lankadt, hanem a "nagyok" is ráébredtek arra, hogy ugyan szimplán a netes kampányokkal nem lehet nyerni, de 2010ben már elhagyni sem lehet őket egy "trendi" pártnak. Politológusok a populista szóval illethetik ezt az aktvitást, no de melyik párt ne akarna populista lenni, ha ez többlet szavazatot jelenthet nekik. Amíg 2009ben hír volt az, hogy a jobbik és az lmp milyen aktívan használja az online eszközöket addig napjainkban szinte egyáltalán nem hallunk a két parlamenten kívüli párt facebookos, vagy twitteres aktivitásáról. Pedig vannak jó ötleteik bőven, de amint az egyik legnépszerűbb párt elnöke - Orbán Viktor- bulvár hírt csinált abból, hogy regisztrált a facebookra és várja a rajongók kommentjeit, a média számára fontosabbá váltak a nagyobb pártok. A LMPnek az online kampányszámlával sikerült még pár napig a 2010es kampányban is a mainstream médiába kerülnie, de ez egyre nehezebb lesz nekik.

Sokan elfelejtik de 2006ban az MSZP kezdte az online kampányolást. Gyurcsány blogja és a Szélkakas online kampány volt az első hazai internetre épülő politikai kommunikáció.

Mára az összes párt él ezzel a lehetőséggel. Sőt a fiatalos, nyitott gondolkodású politikus imázs kihagyhatatlan eleme, hogy valamelyik közösségi oldalon ne legyen fent az illető. A FIDESZ és a JOBBIK külön képzést is tartott ezzel kapcsolatban képviselőjelöltjeinek. Persze attól, hogy valaki fent van valamelyik közösségi oldalon messze nem biztos, hogy sikerre is van ítélve. Sőt, véleményem szerint nem ezen múlik a választás sikere, ez csak egy csatorna ami most már hazánkban is nélkülözhetetlen. Érdekes látni azt is, hogy a 2006ban online kampányt alig használó FIDESZ mennyire nyitni akar a webes társadalom felé.

Sokan az Obama kampánnyal példálóznak, hogy azzal lehetne választást nyerni, és hogy már 1,5 millió választó van hazánkban akik a neten szocializálódtak. Sokak szerint ha őket elérjük a web 2.0-ás felületeken akkor nyert ügyünk van. Ezzel ilyen formában nem értek egyet. Obama kampányának sikere nem annyira a web 2.0-ás jelenlétnek volt köszönhető. Sokkal inkább annak a hatalmas adatbázisnak amelyet sikerült összegyűjteniük, és amelyet rendszeresen használtak "hagyományos" módszerekkel (e-mail küldés). Az adatbázis volt a kulcs, olyan ügyesen építették fel a választói csoportokat az adatokból, hogy minden csoport személyre szabott üzeneteket kaphatott. Nem ugyan azt a szöveget kapta az összes felhasználó, hanem mindegyik "érdeklődésének" megfelelő ígéreteket olvashatott. Azonban az is téved aki azt mondja a web 2.0nak nem volt szerepe a sikerében. Volt, hiszen segítségével sikerült egy olyan imázst kialakítani Obamáról, amelynek köszönhetően a fiatalok sokkal jobban elfogadták mint az "öreg" konzervatív," netezni nem tudó" ellenfeleit (előválasztás, majd későbbi elnökválasztás során).

Tehát amikor valamelyik hazai párt azt emlegeti, hogy az Obama kampányt csinálja akkor nemes egyszerűséggel nem mond igazat. Egy olyan pártot sem látok akik több millió felhasználó elérhetőségét és személyes adatait gyűjtötték volna össze online. Vagy nem hallottunk olyanról sem, hogy a kampányfőnökök rendszeres videóüzenetben irányítanák az aktivisták munkáját.

A kis pártoknak pedig egyre nehezebb az online eszközök tekintetében is potenciális szavazókat gyűjteni. Pedig elsősorban az ő platformjuk volt ez a kommunikációs eszköz, hiszen ezzel tudták enyhíteni a tömegmédiából való kiszorulásuk kárát. Egyre inkább kezd úgy működni a közösségi média mint a tömeg média, legalábbis abban a tekintetben, hogy a felhasználók szívesebben tartoznak egy egy nagyobb tömeghez mint a kisebb szerveződésekhez. Mivel erre a nagyok is rájöttek, nehezebb lesz az LMP és a JOBBIK online kampánya.

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák kövess twitteren!

Címkék: kampány internet online pártok kampany partok választás 2010 valasztas-2010

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása