Hampuk Richárd

A kommunikációról

iPhone 4 Antennagate

Hampuk | 2010. július 22. 12:48

[caption id="" align="aligncenter" width="512" caption="webookreview.com"]Steve Jobs[/caption]

"Nem vagyunk tökéletesek, a telefonjaink sem azok" - mondta Steve Jobs az Apple vezérigazgatója, pénteken egy rendkívüli sajtótájékoztatón. De hogy jutottunk odáig, hogy a világ egyik leginnovatívabbnak számító vállalata ilyen nyilatkozatra kényszerüljön?!

Az itthon még nem kapható - az Egyesült Álamokban júniusban megjelent - iPhone4 volt a kiváltó oka az Apple körül kibontakozó botránynak. Röviden arról van szó, hogy a telefon antennáját leárnyékolja a tenyerünk. Így megszakadhat, vagy rosszabb minőségűvé válhat a telefonos interakciónk. Egyébként ez több telefon esetén is így van.

Talán nem is emiatt kavarodott ekkora botrány, a probléma inkább ezúttal is a kommunikáció volt. Sokszor bírálunk egyoldalúan cégeket, szervezeteket, hogy milyen elcseszett kommunikációjuk van, de ne legyünk naivak, ez nem egy magányos játék. Több szereplő is részt vesz és az egyik legaktívabb a konkurencia. Ahogy az Apple dolgozott azon, hogy a lehető legjobb színben tűntesse fel a telefonját, úgy a konkurencia azon, hogy a lehető legnagyobb botrány alakuljon ki az új készülék körül.

Ennek a telefonnak már a beharangozása sem ment egyszerűen - emlékezzünk csak az áprilisbanelhagyott, majd megtalált prototípusra. A júniusban megjelent iPhone4 antenna problémáit először próbálta az Apple PR és maga Steve Jobs is elbagatellizálni, talán ez bőszítette fel a tech sajtót is. A média egy nyilvánosságra került e-mailre hivatkozott, amiben Steve azt írja, hogy ha rossz a térerő, tartsd máshogy a telefont, ez persze azonnal mozgalmat hívott életre a neten.

Mivel az Apple nem működtet blogot és Twitter fiókot sem a kommunikációjához - azért ez egy innovatív cégtől meglepő -, maradtak a jól bevált, rendkívüli sajtótájékoztatónál a válság kommunikációjához. Az esemény elég groteszken indult, valami megmagyarázhatatlan okból az alábbi videóval köszöntötték a média megjelent képviselőit.

Egy dal arról, hogy a média szereti a botlásokat, és ha nem akarsz iPhone4-et ne vegyél. Ha pedig már megvetted, de nem vagy elégedett vele, vidd vissza az Apple Store-ba.

Ezt követően Stveve Jobs előadta az őszinte, megbánó vezérigazgatót. Kiemelte, hogy ez a probléma kisebb mint gondolnánk, a telefon pedig jobb, mint eddig bármelyik. Majd bejelentette, hogy mely országokban lesz kapható július 30-ig bezárólag. (részletesen a konferenciáról). Ezután bejelentették, hogy minden iPhone4 tulaj kap egy ingyen tokot, aminek köszönhetően a probléma elmúlik.
Valószínűleg az április óta terítéken lévő botrányok annyira lekötötték az Apple kommunikációs csapatának energiáit, hogy nem volt idejük normális stratégiát kidolgozni erre a válságra. Ezt persze a konkurencia kihasználta és még erősebben spinelte a médiát az üggyel kapcsolatban.

De azt tényleg nem értem, hogy egy vállalat hogyan kommunikálhat olyan üzenetet, hogy ha nem tetszik, ne vedd meg. Persze lehet ezt mondani, mert azt gondolják magukról, hogy nagyon erős a brand a piacon, lehet megsértődni, de akkor lehet, hogy a részvényesek is meg fognak...

Ismét felszínre került az internet ereje, ha erős márka vagy, sok embert érdekelnek a botlásaid. Ha megpróbálod elbagatellizálni, a beszédtémákban felerősödsz, és ha ezekre nem figyelsz oda és nem reagálsz, akkor a botrány kicsúszik a kezedből és saját életre kel.

Szerinted az iPhone halhatatlan, mindent túl él, és ez a legnépszerűbb márka a világon?

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookonvagy  twitteren !

Címkék: apple steve jobs iphone4 iPhone4 steve-jobs

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása