Hampuk Richárd

A kommunikációról

Termékek a házi szentélyből

Hampuk | 2011. január 20. 09:39

A január 1-jén életbe lépett új médiatörvénynek a ?néhány? eléggé kérdéses része mellett van 1-2 jó kezdeményezése is.  A sorozatokban és műsorokban eddig tiltott termék elhelyezések (product placement) zöld utat kaptak. De nézzünk távolabb az aktuálpolitikai érdekektől, mi lehet a valódi célja a lehetőségnek? A post 2. részében ez is kiderül.

(Ha nincs időd elolvasni a postot, tekerj a végére az összefoglalóért.)

A Törvény érdekesen fogalmaz, mert azt mondja: 30. § (1) A médiaszolgáltatásban közzétett termékmegjelenítés - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel - tilos. Tehát alapvetően tilos, kivéve az alábbi esetekben, ahol engedélyezett:  - filmalkotás, filmsorozat, sportműsorszám és szórakoztató műsorszám esetében - minden más esetben ingyenesen, vagyis ha a műsorkészítő anyagi juttatást a termék elhelyezésért nem kapott, csak a terméket bocsátották ebből a célból ingyenesen rendelkezésére.

Jól megfigyelhető, hogy egyes műsorok már próbálkoznak a termék elhelyezéssel, például a Való Világ összefoglalók és élő showk a Coca Colával és termékeivel. De a médiaértékesítők még nagyon tapogatóznak ezen a területen. Nem is csodálom, mert nehéz megtalálni az egyensúlyt a műsorok koncepciói és a ?hirdetők? elvárásai között.  Fontos tisztázni azt is, hogy a termék megjelenítés nem egyenlő a műsor támogatásával, így a műsor témáját nem befolyásolhatja az adott termék.

A törvényi környezet már adott, azonban én mégsem ajánlanám minden márkának ezt a marketing eszközt.  Mivel termék megjelenítésről beszélünk a műsorokban/filmekben semmilyen vásárlásra buzdító szöveg nem megengedett. Szimplán szerepet kap egy adott márka. Éppen ezért így csak azoknak a márkáknak lehet kifizetődő ez a fajta promóció, amelyek már ismertek vagy valamilyen marketing kampányba integrálták ezt az eszközt is. Ugyanis senki még csak észre sem fogja venni az xy nevű (eddig ismeretlen) tusfürdőt egy sorozatban, hiszen itt nem full totál képekről van szó. Nem fogja a tv néző felismerni az adott terméket, így semmilyen érzést nem is fog belőle kiváltani, nem ösztönöz fogyasztásra. Tehát a befektetett pénz nem térül meg.

Nemrégiben beszélgettem néhány Európai Parlamenti képviselővel az EU médiaszabályozásaival kapcsolatban, akkor értettem meg a digitális átállás lényegét. Az EU a TV-t látja a leginkább szabályozandó médiának, hiszen még ma is ez éri el a legtöbb embert és valószínűleg az internet elterjedése mellett is így marad. Azonban a televíziós szokásaink változnak, a klasszikus tv fogyasztás átalakul. A termék elhelyezések akkor fognak igazán felértékelődni, amikor a digitális TV-nken a Jóbarátok sorozat nézése közben a meglátott könyvet, elektronikai eszközt, Rachel ruháját azonnal megrendelhetjük ?a tv-n keresztül ? egy webáruházból. A képviselő szerint ez a jövő, és ebben egyetértünk.  A szabályozások és a digitális tvzés is ezeknek a lehetőségeknek ágyaz meg, bár ezt még hivatalosan sehol nem nyilatkozta senki.


szólj hozzá: Logitech Revue: Lonely TV - Pa

Bízom benne, hogy itthon végre megtanuljuk, hogy hogyan kell jól használni ezt az eszközt és csak annyira lesznek feltűnőek az egyes márkák a hazai sorozatokban, mint a külföldiekben az apple vagy a coca cola.

Összefoglaló:

  • Az új médiatörvényben is tilos a termék megjelenítés, de a sok kivételnek köszönhetően ez már egy életszerűbb szabályozás.
  • A termékelhelyezés csak olyan márkáknak kifizetődő amelyek vagy egy kampány elemként használják ezt az eszközt, vagy már kellően ismertek ahhoz, hogy a fogyasztók felismerjék.
  • A termékmegjelenítés akkor fog igazán felértékelődni, ha a televízió készülékünkből tudjuk megrendelni kedvenc műsorunk ?kellékeit?.
  • Remélhetőleg most már itthon is kialakul a product placement kultúrája.


Még bőven maradt bennem ezzel a témával kapcsolatban, szóval folytatás következik. Hamarosan...

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy  twitteren !

Címkék: product placement termékelhelyezés Médiatörvény

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása