Hampuk Richárd

A kommunikációról

Hogyan tegyük tönkre egy jó ügy hitelességét

Hampuk | 2011. március 17. 21:49

Jó pár héttel ezelőtt kezdte idei kampányát a Magyar Termék Nonprofit Kft. amely arra kívánja rávenni a hazai fogyasztókat, hogy vásárlásaik (elsősorban FMCG termékek kapcsán) során magyar terméket válasszanak.  A kampányt egy animációs filmmel indították- első körben közösségi oldalakra koncentrálva-, amelyben bemutatják, hogy milyen sok előnye van annak, ha valaki hazai árut preferál.

(Ha nincs időd elolvasni a postot, tekerj a végére az összefoglalóért.)

A kezdeti sikereket követve intenzív PR kommunikációba kezdett a nonprofit vállalat, majd a múlt héten  a Heti Válasszal közösen cd-n terjesztették a fenti filmet. A téma időzítése sikeres volt, a parlamentben, ezáltal a médiában is egyre fontosabb témává vált a hazai termékek kérdése. Úgy nézett ki a kampány sikeres, a fogyasztókat sikerül ráébreszteni arra, hogy magyar termék vásárlásával segítik a hazai gazdaságot.


szólj hozzá: Válasszunk magyar terméket!

Csakhogy a Magyar Termék Nonprofit Kft. többször is hitelességi csorbát szenvedett. Először a Szívlapát blog hívta fel a figyelmünket, hogy a magyar infomercial (hosszabb lélegzetvételű, információ dús reklám) nem is annyira magyar, hiszen egy kanadai minta alapján készült. Persze ha rendkívül naivak akarunk lenni, akkor mondhatjuk, hogy szerencsétlen véletlen az egész, de tudjuk véletlenek nincsenek?  Ez a hír inkább csak a szakmát ?mosolyogtatta? meg, a fogyasztókhoz nem jutott el.

Azonban csütörtökön az index címoldalon számolt be arról, hogy a Heti Válaszhoz csomagolt magyar termékeket népszerűsítő CD Bulgáriában készült. Ami amellett, hogy érthető, hiszen léptékekkel olcsóbb az ottani gyártatás, rendkívül rossz menedzsment döntés. Hiszen a szervezet célja éppen az, hogy saját védjegyét népszerűsítse és tegye megbízhatóvá. Azaz, amin szerepel a Magyar Termék Nonprofit Kft. logoja, az garantáltan hazai termék. A honlapjuk legfrissebb híre szerint pontosan így fogalmaznak: Az általuk használt védjegy (piros-fehér-zöld színű háttér előtt megjelenő fehér kéz), pl. arról tanúskodik, hogy a termék legalább 51%-ban magyar hozzáadott értéket tartalmaz, végleges alakját Magyarországon nyerte el, a csomagolás mellett, a termék előállítás egyéb folyamata is hazánkban történik. Fontos feltétel az is, hogy a terméket gyártó vállalat székhelye és fő ügyintéző szervezeti egysége Magyarországon legyen, és a magyar jogszabályoknak megfelelően adózzon.

Ezen a CD-n pedig ott szerepel az említett logo? Tehát ezzel a kis költségcsökkentéssel sikerült az eddig kemény munka árán kialakított hitelességet egy perc alatt szétzúzni. Ez a baki elsősorban nem kommunikációs hiba, a menedzsment hozott hibás döntéseket például akkor, amikor a költségcsökkentés érdekében hagyta, hogy a Heti Válasz ott gyártassa a reklám CD-t ahol akarja. A szervezet céljai tényleg hasznosak a hazai gazdaság szempontjából, a kommunikációjukban vannak szerethető elemek. De nem elég jó marketing eszközöket kitalálni, a működés folyamán is azonosulni kell a saját üzeneteinkkel, hiszen így lesz egy vállalat vagy éppen politikus hiteles. Az ügyről először az jutott eszembe,  amikor néhány évvel ezelőtt(2008) betiltották a dohányzást a parlamentben, majd az RTL Klub rejtett kamerás riportot készített amelyből kiderült, hogy a legtöbb politikus továbbra is ott dohányzik a tilosban? Következménye persze nem lett rövid távon, csak annyi, hogy kitiltották a tévéseket a folyosókról, de az ilyes esetek jócskán hozzájárulnak ahhoz, hogy a választók egyre közömbösebbek a politikával szemben.

Remélem a Magyar Termék Nonprofit Kft. nem fog ebbe a hibába esni és a jövőben nem csak a marketing kampányokra fordítanak energiát, hanem a hitvallásuk megvalósítására is.

Összefoglalva:

  • Néhány hónapja kezdett intenzív kampányba a hazai termékek vásárlásának ösztönzése céljából a Magyar Termék Nonprofit Kft.
  • Hatékony infomerciallal kezdték a közösségi oldalakon, amiről később kiderült, hogy kanadai ?inspiráció? alapján készült.
  • PR kampányt követően, nemrégiben a Heti Válaszhoz csomagoltak egy-egy CD-t amely a filmet tartalmazta.
  • Az index cikkéből kiderült, hogy a Magyar Termék logot viselő CD Bulgáriában készült.
  • A hitelesség az egyik legfontosabb dolog egy védjegy tekintetében, többek között ez a legnagyobb hozzáadott értéke. A garancia.
  • Pillanatok alatt elszáll a hitelesség, rossz menedzsment döntéseknek köszönhetően.

 

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookonvagy  twitteren !

Címkék: hitelesség magyar termék

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása