Hampuk Richárd

A kommunikációról

Fingszag a moziban

Hampuk | 2011. október 26. 11:48

Tegnap volt szerencsém megnézni egy 4D-s mozifilmet egy jó barátomnak köszönhetően. Mióta létezik a 4D ultrahang, nem értem, hogy mit is jelent ez valójában. Éppen ezért mikor meghívtak a premier előtti vetítésre nem is foglalkoztam azzal, hogy milyen filmet nézhetek 4D-ben. Az foglalkoztatott, hogy megtudjam, mi lesz a 4. dimenzió.

A film (Kémkölykök 4D) előtt a 3D-s szemüveg mellé egy kis kártyát kaptunk, amin 8 szám szerepelt. A kártyát magunkkal kellett vinni és az utasításoknak megfelelően használni. A mozi előtt egy rövid instrukciót kaptunk: Kapard a megfelelő számot, amikor meglátod a vásznon. Ne kapard előbb, mert úgy nem lesz jó.

Kíváncsian vártam, hogy vajon milyen illatokat fogok érezni. Azt már kaparás nélkül is éreztem a kártyán, hogy édes szagok fogják majd eltölteni az orromat. A 8 illat között a nézők élvezhették a fing, a fika, a hányás és a gumicukor illatát is. Kicsit morbidnak éreztem, amikor az egyik szereplő éppen az orrát túrta és nekünk kaparni kellett és szagolni. De ez egy 10 éveseknek szóló film, így ők biztos élvezhetik. Ráadásul gondolom nekik a 3D már unalmas?

Nem is a film az, ami megfogott az egész storyban, hanem az, hogy vajon ez-e az az irány amerre a mozizás tart? Szerintem van lehetőség abban, hogy a közönséget minél aktívabb résztvevővé tegyék a filmnézés közben. Ezen a premier előtti vetítésen gyerek alig volt, az átlag életkor 30 volt. Ennek ellenére, amikor kellett, mindenki izgatottan dörzsölte az illatkártyát, a nézők élvezték, hogy nem csak passzív figyelői az eseményeknek. Persze nem vagyok meggyőződve arról, hogy az a legjobb módszer, ha fing szagot kapargat az ember. De mondjuk, az érdekes lehet, ha ízesített cukorkákat kell bevennie a nézőnek a megfelelő résznél. Mondjuk egy jó kis  vacsorás jelenetnél egy Bolognai spagetti ízűt?:)

A hirdetőknek is rejlik lehetőség abban, ha a nézők aktív résztvevővé válnak. Képzeljük csak ela legnagyobb gumicukor- vagy chips gyártó termékeit. Külön-külön csomagolnak néhány mintát és a film megfelelő részénél (amikor a szereplők éppen azt eszik) mi magunk is a szánkban érezhetjük ugyanazt az ízt, amit a kedvenc színészünk. Elég hatékony termékkóstoltatás lehet belőle.

Kíváncsian várom, hogy milyen próbálkozások lesznek a jövőben.

Összefoglalva:

  • 4D mozizás interaktívvá teszi a filmnézést.
  • Egy illatkártyának köszönhetően a nézők is érezhetik a vásznon látott jelenetek illatait.
  • Szerintem a jövőben egyre jobban az aktív részvétel irányába megy a mozi ipar.
  • Hirdetőknek is rejlenek lehetőségek abban, ha a nézőket aktív résztvevővé teszik.
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren ! 

Címkék: mozi 4D

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása