Hampuk Richárd

A kommunikációról

Timeline, hogy ne unjuk meg a Facebookot

Hampuk | 2012. március 05. 22:24

A múlt heti (első) Facebook Marketing Konferencián (fMC) mutatták be hivatalosan is a céges Timeline-t (idővonal). Nagy meglepetés nem volt a bejelentésben, mert már hetekkel előtte sokan jelezték a fejlesztés valószínűségét. Én sem magával a bejelentéssel és a technikai átállással szeretnék foglalkozni, hiszen azt már a közösségi médiával foglalkozó tematikus oldalak már rongyosra rágták. Sokkal inkább foglalkoztat az, hogy vajon a Facebookot milyen megfontolás vezeti a változások útján. Az alábbiakban a szubjektív magánvéleményem teszem közszemlére.

A poszt lényege röviden: a pénz. Nyilván ez az, ami a leginkább motiválja a Facebookot abban, hogy különböző fejlesztéseket hajtson végre. A céges Timeline bevezetése sem a design megújulása miatt olyan rendkívüli. Sokkal inkább azért, mert mellette bevezetik a Reach Generátort (elérés növelése), a kilépésnél megjelenő hirdetéseket (áprilistól) és most már a mobilon is megjelennek a hirdetések. Ezeket az új funkciókat a Facebook egyszerűen Premiumnak hívja. Ezzel a Facebook még több lehetőséget biztosít a márkáknak a pénzköltésre médiamix összeállítására. Ez eddig rendben is van, az elmúlt hónapokban már eléggé megrémülhettek a cégek attól, hogy postjaikat a rajongóik 16-17%-a látja. Most itt a kiváló lehetőség a biztos 50%-os elérésre (ReachGenerator). Kiváló marketingfogás. Átneveltek minket szépen lassan a rajongógyűjtésről az elkötelezett rajongó generálásra. Tették mindezt azért is, mert egy elkötelezett rajongó „képzése” sokkal többe kerülhet, mint egy „egyszerű” lájk begyűjtése.

Igen ám, de mi lesz a felhasználókkal. Az egész rendszer addig működik, amíg az emberek aktívak az oldalon és elolvassák az itt generált tartalmakat. Pont ezt segíti elő a Timeline szerintem. Most hogy már több mint 800 millió ember használja rendszeresen (!) a Facebookot az ismerősi hálózataink lassan telítődnek. Kezdenek unalmassá válni a barátok kis cicákról és a vicces videókról szóló postjai. Eközben a legnépszerűbb márkák és oldalak folyamatosan azon küzdenek, hogy minél minőségibb tartalmakat gyártsanak a „hallgatóságuknak”. Dollár milliókat ölnek egy-egy kampányba. Külön filmeket forgatnak, játékokat szerveznek, stb… Ennek legtöbbször meg is van a haszna, mert egy-egy ilyen márka tényleg elkötelezett és aktív rajongókkal bír.  Szerintem pont ezt ismerte fel a Facebook is. A céges Timeline nem azért rendkívüli mert real-time lesz az Insights vagy mert az adminok különböző jogosultsági szinteken használhatják az oldalt. Hanem azért, mert a márkáknak még több lehetőséget ad arra, hogy minőségi tartalmat gyártsanak. Ezzel pedig még tovább ott tartsák a felhasználókat az oldalon. Soha annyian nem nézték még meg Barack Obama megvásárolható bögréjét, mint amikor az amerikai elnök új Timelineján beállították a megszületését mérföldkőnek, amit az anyakönyvével díszített bögrével illusztráltak.

Nem akarom a rengeteg hasonló megoldást és lehetőséget tovább sorolni, mert tényleg tele van velük a net.

Magamon is érzem, nem mintha reprezentatív személy lennék, hogy egyre kevesebb ismerősök általt generált tartalmat olvasok és egyre több a céges oldalak által kínált content , amire kattintok és olvasok, nézek, hallgatok…

Persze ez egy érdekházasság, hiszen a cégeknek is jó, ha van egy csatorna ahol elérhetnek több millió rajongót. És nyilván a Facebooknak a legjobb, hiszen ő közvetlenül is haszonhoz jut belőle…

Összefoglalva:

  • A Facebook múlt héten bejelentette a céges Timeline-t (idővonal).
  • Segítségével a cégek még kreatívabban állíthatják össze médiamixüket. Növelhetik rajongóik elkötelezettségét.
  • De nem a reklámozás miatt olyan rendkívüli a fejlesztés, hanem azért mert ezzel is támogatják a minőségi tartalmak előállítását.
  • Az ismerősök által előállított tartalom sokszor már nem alkalmas arra, hogy átlépje az ingerküszöbünket, ez pedig azt eredményezheti, hogy elszokunk az oldalról. Megunjuk a Facebookot.
 Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren!

Címkék: timeline Facebook

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása