Hampuk Richárd

A kommunikációról

MOL benzin helyett zsírégetés

Hampuk | 2012. március 26. 21:35

Update Norbi social media kommunikációja már többször is téma volt a neten. De engem egy hétfői Facebook postja lepett meg leginkább. Az üzenetben arra szólítja fel a rajongóit (több mint 371 000), hogy mostantól ne tankoljanak MOL kutakon. A postban azt írja, hogy ezzel csökkenthetik a magyarországi benzinárakat. Érdekes, hogy üzletemberként ilyen felhívást tesz, de a MOL reakciója becsülendő.

Norbi oldala a 13-17 évesek és a budapestiek körében a legnépszerűbb. Valószínűleg ezért sem lett valódi mozgalom („bojkott”)  a felhívásból. Meg talán azért sem, mert nem minden érve állta meg a helyét Norbinak. Ráadásul a MOL válasza után jócskán megváltozott a „lendülete”.

Részlet Norbi felhívásából: „Én mostantól mindenhol tankolok, kivéve MOL kúton. Eddig még külföldön is MOL-nál tankoltam, mert magyar vagyok. Ennek vége, nem bírom látni ezt az irányt.”

Norbi válasza a MÓLÓ(MOL)üzenetére:  „Tisztelt Mol! Köszönöm, ott leszek és durva adó ellen mozgósítok, nem Önök ellen. Több forgalom, jobb élet és a kisebb adó is többet ér majd. N”

Belém nevelték, hogy mindig próbáljam megkeresni az ok-okozati összefüggést. Norbi akciójánál is ezt próbáltam tenni. Megérteni, hogy vajon miért csinálta ezt? Miért ment szembe az egyik legbefolyásosabb magyar céggel, ahol ráadásul több tízezren dolgoznak.  A dolgozók többségében némi lojalitás is van a munkáltatójukkal szemben. Tehát Norbi nem tett mást, mint egy fogyasztói csoportot felbosszantott.  Joggal fordulhat meg a gondolat egy MOL alkalmazottban, hogy ha te ellenünk hirdetsz bojkottot, akkor mi meg ellened…

Az is megfordult a fejemben, hogy egy olyan témát akart bedobni a közösségnek ami sokakat érint és ezért pörgős kommentfolyam lehet belőle. Csakhogy mivel a legnagyobb csoportja a 13-17 évesek között van, ezért ennek sok értelme nincs. Ráadásul, ha ez lett volna a cél, akkor az érveket jobban kidolgozva folytatta volna az akciót.

Tehát valószínűleg egy spontán ötlet vezérelte a fitnesz gurut és nem pedig valamilyen valódi, tervezett mozgalom megteremtése. Pedig ha valóban beleáll és észérveket sorakoztat fel akkor még akár sikereket is elérhetett volna. Persze valószínűleg nem egy céget kellett volna kipécéznie, hanem a magas árak valódi okozóit.  Hazánkban nem annyira gyakori, hogy egy befolyásos üzletember nyíltan kiáll valamilyen gazdasági/politikai intézkedéssel szemben, de érdemes megnézni Donald Trump Obama ellenes kommunikációját. Ő elég harcosan szembe megy Barack Obama politikájával.

Pedig, ha Norbi bele állt volna ebbe a felhívásba, akkor okozhatott volna kínos perceket a MOL kommunikációs csapatának. Nem azért, mert látványosan visszaesik a vállalat forgalma, hanem mert a konkurensek kihasználhatták volna a helyzetet és ezzel árthattak volna a brand megítélésének.  De ez nem történt meg és a MOL is hatékonyan kezelte a problémát. Egy nappal a publikálás után a Facebookon válaszoltak Norbinak egy kommentben. Jó helyen, jó időben, jó stílusban. Grat.

A változást nem csak ez idézhette elő, hanem valószínűleg mások is felhívták Norbi figyelmét arra, hogy ez nem egy jó út, amit most járni kíván. Ezáltal – ahogy fent már olvashattuk- Norbi hamar módosította a véleményét/ céljait.

A tanulság ebből számomra az, hogy csak akkor menj szembe a legnagyobbal, ha elég erős és felkészült vagy. Hiszen az ilyen „öngyilkos” akciók csak a céged és a saját homlokzatod károsítják. Így az üzleti életben betöltött szereped egyre csökken, hitelességed erodálódik.

UPDATE:

Olvasóim hívták fel a figyelmet arra (köszönöm), hogy az ügyet még tovább cifrázta Norbi. Ugyanis a bojkott után pár nappal (pénteken) kiposztolta, hogy a termékei a Shell kutakon kaphatóak lehetnek. Ezzel csak még jobban lejáratja magát és a hitelességét. Eddig még elhihettük róla, hogy ő tényleg jót akar a vásárlóinak és naivan nekimegy a nagyágyúnak csúzlival. De így már bekerült abba a kategóriába, hogy csak a saját érdekét nézi és rajongóit csak eszközként használja céljai elérésére... Amivel üzleti szempontból persze nincs is semmi baj, de az emberek nem hülyék, a rajongás hamar alábbhagyhat... Ráadásul a posttal el is ismerte, hogy nem tud tenni semmit a benzinárakkal szemben, tehát amit pár nappal előtte mondott az csak egy lufi volt. Viszont azt a postját sokan megosztották, talán még tetlegességig is fajultak. Nah most éppen őket hagyta cserben...

Összefoglalva:

  • Norbi bojkottot hirdetett a MOL kutak ellen.
  • Azonban hamar elveszett a lelkesedése, amely oka lehet a MOL válasza és az érvei egy részének helytelensége.
  • Nem körvonalazódott a reális cél emögött az akció mögött. Ezáltal többet árthat saját és cége imázsának.
  • A MOL jó csatornán és jó időben válaszolt, ezáltal nem alakult ki igazi - kommunikációs értelemben vett - krízis.
  • Végül összeállt a kép. Norbi azért kardoskodott a MOL ellen, hogy a Shell-es szerződését megtámogassa. Ezzel jó pár rajongóját cserbenhagyta és tovább hiteltelenítette személyiségét.
 Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren!

Címkék:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kommentek

süti beállítások módosítása