Lassan 2 hét telt el, hogy megnyitott Magyarország első Starbucks kávézója. Több mint 1 év telt el az eredetileg beígért nyitáshoz képest és már 2 éve bejelentették, hogy Starbucks fog nyílni hazánkban. Persze lehet indokolni a csúszást a gazdasági helyzettel, a helyszínek nehéz megválasztásával, a lényeg, hogy most már tényleg van hazánkban is a világ legismertebb kávézójából 1.
De a 2010-es megnyitó sem ment zökkenőmentesen, legalábbis ami a kommunikációt illeti. Ha valaki közösségi médiával foglalkozó könyveket rendel a tengerentúlról, nincs olyan amelyikben meg nem említenék a Starbucksot mint példát, amit érdemes figyelni. Nem is csodálom, hiszen több mint 900 000 követőjük van twitteren és több mint 8,4 millió rajongójuk a facebookon. ( januárban még "csak" 5,4 millióan voltak). Tehát ez a cég valóban használja a közösségi média által nyújtott lehetőségeket a világban. Magyarországon azonbanvalami hiba csúszott a gépezetbe.
A június közepi megnyitót megelőzően több facebook profilt is töröltek. (Kreatív vonatkozó cikke) Az okokat csak sejteni lehet, de hogy valójában ki áll a dolog mögött nem lehet tudni. Az biztos, hogy a Starbucks azt állítja ők nem törölték a profilokat, hiszen nem is állna érdekükben.
Próbáltam megérteni a történéseket, próbáltam kitalálni, hogy ha ennyire példaértékű a Starbucks social media aktivitása a világon, nálunk miért nem volt beharangozás, miért nem volt háttérbeszélgetés a véleményformáló bloggerekkel, miért kerültek bele ebbe a facebook "válságba", miért csak a facebook jelenti nekik a social médiát? ( Az USA-ban saját starbuck közösségi oldal van, blogok, youtube csatorna, stb.)
A kérdéseim megválaszolásához a Cafe PR segített, már amennyire tudott (az erős SB szabályok miatt).
Levelezésünkből kiderült, hogy ugyan ők csinálják a kávézó kommunikációját, de a social média aktivitáshoz semmi közük. Azt egy Starbucks-os alkalmazott ahogy ők hívják partner végzi, akit erre folyamatosan képeznek. A sok jól megfogalmazott, hivatalos válaszból sajnos kevés lényeg volt kihámozható.
Válaszok röviden:
A Starbucks hazánkban egyelőre nem tervezi twitter profil létrehozását.
Örülnek az 1400 körüli rajongónak, mert nagyon hamar összejött ez a szám (a törölt profil több mint 3000 rajongóval bírt - a szerk.).
A jövőbeni social media kampányokról nem adnak ki információt, ahogy arról sem, hogy hol lesz a következő kávézó.
Ebből az egész ügyből azt érzem, hogy a hazai Starbucks web 2.0-ás kommunikáció csak a facebook profil működtetésében merül ki. Nem foglalkoznak a bloggerekkel, nem igazán reagálnak a véleményekre (csak a facebookon). Megértem, hogy egy ekkora cégnek komoly kommunikációs szabályai vannak. De pont erről szól a social media - amiben ők világszinten példaértékűek- hogy reagálnak más web 2.0-ás tartalmakra is. Így jöhetnek létre az USA-ban rajongói videók, blogok és egyéb tartalmak.
Persze minden kezdet nehéz, ezért nem akarok végső ítéletet hirdetni, de én még várom a web 2.-ás áttörést. Addig is néha néha be-be térek a kávézóba, mert a kiszolgálással és a Chai Tea Latteval semmi bajom.
Neked mi a véleményed a Starbucks közösségi média aktivitásáról?
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess twitteren!