Fotó: Conservativeparty/Flickr
Nem lehet párhuzamot vonni a brit és a magyar politikai kultúra között, mert ég és föld a két rendszer. Teljesen máshogy működik a két demokrácia. Ugyanakkor David Cameron politikai kommunikációját tekintve nagyon sokat tanulhatunk arról, hogy milyen fontos egy-egy témát felépíteni, konzekvensen kommunikálni és kiállni mellette.
(Ha nincs időd elolvasni a postot, tekerj a végére az összefoglalóért.)
Néhány hete került a kezembe a Cameron Cameronról című könyv. Nem akarok a könyvről postot írni mert ez nem egy könyvblog (Pénteken a könyvfesztiválon egyébként is beszélgetünk róla), inkább azokat a gondolatokat osztanám meg amikre ráébresztett a tartalom. David Cameron 2005-ben került a Konzervatív párt élére, ekkor még viszonylag ismeretlen volt a mainstream médiában. A Munkáspárt pedig igen népszerű volt. Tehát mondhatni a lehetetlenre vállalkozott, amikor győzelemre akarta vinni a torykat (Konzervatív Párt). Azonban felismerte azt, hogy a jobbrafordulás helyett olyan üzenetekkel lehet átvenni a hatalmat, amely a centrumhoz is szól.
A sok különbség mellett van néhány hasonlóság a szigetország és a hazai választói kultúra között. Konkrétan az, hogy ott is egyre jobban elfordulnak a politikától az emberek, a politikusok hitelessége általánosan romlik. Ezt Cameron is látta, ezért kommunikációja során folyamatosan törekedett olyan üzeneteket is megfogalmazni, amik látványosan eltérnek ? őszinteségüket tekintve- a megszokott politikai kommunikációról. Hatalomra kerülése előtt nyíltan beszélt például a megszorítások szükségességéről, az adócsökkentés feltételeiről vagy éppen a hadászati kiadásokról. Ezek az üzenetek segítették kialakítani azt az imázst, hogy ő az eddigi politikusokhoz képest egy őszinte hazafi.
A másik remek ötlete egy tág, sokakat érintő téma melletti politizálás. Mivel pártelnökké választása idején a brit gazdaság nagyjából rendben volt, megtalálta magának a társadalmi széthullottságot mint problémát. 5 éven keresztül kommunikálta ezt a problémát, folyamatosan, kitartóan hívta fel arra a figyelmet, hogy ez milyen nagy károkat okoz Nagy-Britanniában. A hazai politikusok egyik nagy hibája - ami sok marketingesé is- hogy egy ügyről/pártról túl sok információt akarnak átadni egyszerre a fogyasztóknak (ejtsd: választóknak). Ezáltal a fogyasztó nem érti meg a politikus/párt vagy termék arculatát. Nem fog tudni azonosulni vele. Cameron rájött, hogy akkor válhat a Konzervatív Pártból ismét kormányzó erő, ha alternatívaként tudnak ránézni az emberek. Sokak szerint nem Cameron nyerte meg a választásokat, hanem Gordon Brown vesztette el, ami részben igaz, de a toryk tudatos arculatváltása nélkül, nem sikerült volna ennyi szavazatot (306 mandátum) megszerezniük.
Annak ellenére, hogy Cameronék kampánya-saját bevallása szerint- még messze volt az Obama-féle online kampányoktól, érdemes megnézni, hogy David Cameron 2006 óta vezet videóblogot Webcameron néven. Itt a beköszönő videója:
Azt az őszinte politikust ismerték el a választók, aki nyíltan beszélt a fogyatékos gyermek nevelésével járó kellemetlenségekről. Persze tudjuk jól, hogy nincs makulátlan ember és amennyiben a politikus is ember akkor makulátlan politikus sincs. A Konzervatívok körül is volt botrány bőven, például a költségtérítési visszaélések. Azonban mivel Cameron állt ki legelőször a botrány kirobbanásakor elítélni a történetet, és felhívni pártjának figyelmét, hogy aki jogosulatlanul vett fel összegeket fizesse vissza, sikerült reputációjukat megőrizni. Vagy például David Cameron drogfogyasztásáról sem tudunk semmit, hiszen folyamatosan azt nyilatkozza, hogy a közszereplővé válása előtti idők nem tartoznak a nyilvánosságra.
Javaslom a vezető ellenzéki pártoknak, hogy lépjenek egyet hátrébb és gondolkodjanak el egy kicsit, hogy milyen ügyek foglalkoztatják a hazai választókat? Ahogy az üzletben úgy a politikában is ideje lenne meghonosodnia az ügyfélközpontú gondolkodásnak.
Összefoglalva:
- Cameron felismerte, hogy nem jobbra, középre kell fordulni a kommunikáció tekintetében is.
- Kijelölt egy tág témát és éveken keresztül azt építette fel a pártja, ez a brit társadalom széthullottságának problémája volt.
- A politikusokból való kiábrándultságot, szokatlan nyíltságával próbálta ellensúlyozni.
- A személyes és videós meggyőzés híve, így jött létre 2006-ban a webcameron.
- Krízishelyzetben a legrövidebb időn belül megpróbált reagálni.
A postomban direkt próbáltam fókuszálni a kommunikációs és marketing eszközökre, ugyan ezek nem leválaszthatóak a politikáról, de mivel nem vagyok politológus, a Konzervatív párt politikájáról nem alkotnék véleményt.
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !
Ez a post Toshiba Portégé notebookon íródott.