Hampuk Richárd

A kommunikációról

A névtelen riporter ?védelmében?

Hampuk | 2011. augusztus 22. 22:25

A vasárnapi Naplóban olvasta fel Vujity Tvrtko a TV2 közleményét, miszerint megválnak a mezőőrös riport készítőjétől.  A történet lényege annyi, hogy a TV2 riportere fizetett néhány ?statisztának?, játsszák el, hogy terményt lopnak. A riporter és a mezőőr pedig elkapja őket a kamera előtt ?fantasztikus story-. Csakhogy a rendőrség nyomozásba kezdett és kiderült, senki nem lopott semmit, csak a nézőket sikerült átvágni.

A névtelen riporter a krízis orvosolása érdekében azt kérte a mezőőrtől, hogy a kamerába mondja azt, hogy ő volt és kérjen elnézést. Csakhogy ezt követően a mezőőrt kirúgták állásából, ezért elmondta, hogy nem ő találta ki a történetet, hanem a riporter. Az esetről a HVG.hu számolt be részletesen.

Sokan elképedtek, hogy ilyen hogyan történhet meg. Ez erkölcstelen, etikátlan - mondták. Valóban, ez az. De azért volt már ennél durvább kamu a hazai kereskedelmi televíziózás történelmében. Emlékezzünk csak vissza a Frei Tamás által fémjelzett RTL Klub-on sugárzott riportra, amiben egy ?bérgyilkossal? forgatott arról, hogy mennyiért ölné meg Orbán Viktor miniszterelnököt (2001-ben). Végül kiderült, hogy az egész egy jól megrendezett színjáték.

Próbálom megérteni a motivációt amiért ezek a riporterek és szerkesztők ilyen eszközökhöz folyamodnak. Nyilván nem az az elsődleges céljuk, hogy becsapják az embereket. A News of The World botrány sok mindenre rávilágított, ott is évek óta kerültek elő hasonló ügyek. Valószínűleg itthon sem ez az egyedüli eset. A médiamunkásoknak hozniuk kell a jobbnál-jobb storykat az érdekesebbnél-érdekesebb riportokat. Ez pedig bármennyire is hihetetlen nem jön mindig szembe az utcán, főleg nem az kukorica uborkaszezonban.

Így egyre másra fordul elő, hogy kicsit vagy nagyon megrendezik a valóságot. De ne legyünk naivak, ez a legtöbb forgatás kapcsán így van, azzal kezdődik, hogy az operatőr megmondja milyen irányból, milyen sebességgel sétáljunk be a képbe, vagy éppen milyen háttér előtt beszéljünk. A riporter amikor teheti olyanokat kérdez ami vagy provokatív, vagy hatásvadász. Majd a vágó úgy vágja meg az anyagot, hogy kellően hatásos legyen. Ezt eddig el is fogadtuk, mert nem gondoltuk a tények megmásításának. Valóban, nem azok, inkább csak segítenek az adott mondanivaló szemléltetésében. Azonban azt már nehezebben veszi be a nézők gyomra, ha kiderül amit látnak a tévében az nem a valóság. Pedig a reklámok sem mondanak mindig igazat. A hír- olvasó- és nézőszám versenyben mindent megtesznek az újságírók, hogy ők nyerjenek... Ugyanilyen hazugság például az is, amikor riporterek másnak kiadva magukat hívják fel a riportalanyokat, vagy amikor előre megszerveznek egy rejtett kamerás lebuktatást. Sokszor ezeket nem is egyedül találja ki egy-egy riporter. A szerkesztői nyomásra vagy tanácsai alapján folyamodnak olyan megoldásokhoz, amelyek rövid idő alatt kivitelezhetővé teszik a történetek bemutatását. Csak ezek legtöbbször nem derülnek ki, vagy ha igen akkor a nézők, olvasók szimpátiáját vívják ki.

A televízió nem a valóságot közvetíti, annak csak egy oldalát és egy kiragadott részletét. Ráadásul már régóta trend a infotainment, azaz nem csak a hírek hanem a szórakoztatás követelményeinek is meg kell felelnie egy-egy magazin vagy hírműsornak.

A fenti példákkal szemben a  különbség most csak annyi, kiderült, hogy mi történt és szegény riportalanyra (mezőőr) akarták kenni a rendezést. Akit névvel ki is emeltek és elítéltek élő műsorban. Azonban saját riporterével már nem volt ilyen kemény a csatorna, valahogy elfelejtették beleírni a közleménybe és kimondani a nevét élő műsorban. Megértem, hiszen ezzel egy jó időre elvágja magát az álszent szaktársak előtt. De talán ahogy nekünk is arcunkkal kell vállalni, ha lebukunk a hibáinkkal ő is/ők is megtehetnék, ha már abból élnek, hogy őket nézzük.

 

A hivatalos közlemény, szó szerint:

A TV2 megszüntette a terménylopást bemutató riport készítőjének munkaviszonyát.

A TV2 Napló című műsora, 2011. július 31-i adásának egyik riportja egy Borsod-Abaúj-Zemplén megyében történt terménylopást mutatott be. A riport egyik jelenete azt a látszatot keltette, hogy a Napló stábja tetten ért három kukorica-tolvajt. Később kiderült, hogy a három férfi csak eljátszotta a lopást.

Bár az első vizsgálat után minden jel arra mutatott, hogy az összeállítást készítő szerkesztő-riporter vétlen az ügyben, mára egyértelműen bebizonyosodott, hogy részt vett az akció megszervezésében. A TV2 ezért azonnali hatállyal megszüntette a munkaviszonyát. A csatorna őszinte sajnálatát fejezi ki a történtek miatt, egyúttal hitet tesz a szakmai és etikai szabályok betartásával történő, hiteles tájékoztatás mellett.

A nevét én sem írom le a riporternek, nehogy engem pereljenek majd be. De legyen itt a riport amely az egész lavinát elindította:

 

Összefoglalva:

  • A TV2, helyesen,  elbocsátotta névtelen riporterét.
  • Nem egyedi eset az, amikor a riporterek próbálják fokozni a látványt vagy a tartalmat. Ezért tört ki a brit telefonos botrány, ezért forgatott álriportot Frei Tamás is és most ezért bukott le a TV2 névtelen riportere.
  • Egyre nagyobb harc megy a nézőkért, olvasókért. A médiában is jelenlévő folyamatos leépítés miatt a riporterek mindent megtesznek pozíciójuk megőrzéséért.
  • Érdekes ahogy a TV2 a helyzetet kommunikálta. Korábban szerencsétlen mezőőrt porig taposta ?hazugsága? miatt, azonban saját riporterével már jóval elnézőbb.
  • Ha az arcodból élsz, akkor legyen annyi bőr a képeden, hogy vállald a felelősséget ha lebuksz, mint minden ember. Akiktől  te is elvártad korábbi riportjaidban.
Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren ! 
.
.

Címkék: kommunikáció media terménylopás

Stohl és a négy év

Hampuk | 2011. augusztus 16. 10:03

Fotó: Tuba Zoltán [origo]Hétvégén jelentette be Stohl András és ügyvédje dr. Ruttner  György, hogy a színész 4 éves zarándoklatra tett fogadalmat. Pontosabban aláírt egy megállapodást miszerint egy alapítvánnyal szorosan együttműködve fogja szolgálni a drogprevenció nemes ügyét. Az egész egy közepesen megkoreografált sajtóesemény keretében látott napvilágot. Ezzel is építvén Stohl bűnbánó imidzsét.

A jogi PR kifejezés hazánkban először talán Magyar György és Whiskys rabló kapcsán került előtérbe. Azonban szerintem a Stohl-ügy az amiben a legkülönbözőbb eszközök is előkerülnek és Ruttnerék azok, akik ki is használják a kommunikációban rejlő lehetőségeket. Az más kérdés, hogy itthon a várt hatást érik-e el az igazságszolgáltatásban.

Stohl András és ügyvédje kiválóan ráérzett arra, hogy a közvéleménynek tartós garanciára van szüksége- mivel a színész hatalmas hitelességvesztésbe került-. Ez nem volt nehéz, mert a fórumok és  blogok kommentjei tele vannak olyan hozzászólásokkal, hogy a színész csak a bírósági tárgyalások végéig ilyen bűnbánó. Utána már nem is fog törődni a prevencióval.

Így hát Ruttner György és csapata szerveztek egy nagy bejelentést, amelyet a Fókusz is bemutatott pénteken. A riportból kiderült, hogy Stohl aláírt egy 4 évre szóló ?nagyszabású? fogadalmat (megállapodást), amely értelmében egy alapítvánnyal együttműködve minden hónapban előadást tart a drogprevencióval kapcsolatban. A riport végén a szerkesztő megjegyzi, hogy az még Stohl számára is kérdéses, hogy ha börtönbe zárják, akkor hogyan tud eleget tenni a vállalásának. Sehogy.


A megállapodás egy tökéletes PR téma, hiszen az emberek most már látják, hogy nem csak néhány hónapig változott meg a népszerű celeb, hanem hosszú távra elkötelezte magát. Némi "oknyomozó" tevékenységgel azért árnyalható ez a kép, hiszen a megállapodás bármikor felmondható 15 napos felmondási idővel.

?Felek jelen megállapodást négy évre kötik, melyet azonban bármelyik fél írásban legalább 15 napos felmondási idő biztosításával felmondhat.?

Illetve az alapítvány jogi képviseletét ugyanaz az ügyvédi iroda látja el (ingyen), amelyik Stohl Andrást is képviseli. Elképzelem azt az esetet, amikor az ügyvédek saját maguknak címzik a felszólításokat, hogy esetleg valamelyik fél megszegte a megállapodást?

?Dr. Ruttner György Ügyvédi Irodája pro bono (térítésmentesen) vállalja, hogy:

  • ellátja a JÓL-LÉT Mentálhigiénés Alapítvány jogi képviseletét
  • vállalja, hogy a jelen Együttműködéssel, továbbá a www.zarandok-ok.hu honlappal kapcsolatosan a szükséges jogi dokumentációkat elkészíti, dokumentumokat véleményezi
  • vállalja, hogy az Alapítványt jelen Együttműködéssel kapcsolatosan jogi tanácsokkal látja el
  • vállalja, hogy a www.zarandok-ok.hu honlap üzemeltetésével, tartalmával kapcsolatosan jogi tanácsokkal látja el az Alapítványt ?

 

Érdekes, hogy milyen profin próbálja Stohl ügyvédje befolyásolni a közvéleményt és ebben a média egy része milyen együttműködően vesz részt. Persze ez érthető, hiszen a Stohl-üggyel még mindig lehet nézőket és olvasókat generálni.  Az ügy kalibere miatt a konkurens TV2 is foglalkozik a témával, hiába nem az ő képernyősük volt a színész, mégis megjelenítik Ruttnerék akcióit, igaz néhány naposkéséssel. Hiszen a 4 éves fogadalomról a keddi Mokkában számoltak be. Jól megfigyelhető a média elfogadó magatartása a Stohl ügy kapcsán, nincsenek igazán oknyomozó riportok, amik megkérdőjelezik vagy megcáfolják a jogi pr gépezet üzeneteit. Itt kellene, hogy a képbe lépjen a sértett Pali bácsi ügyvédje Mester Csaba, de ő nem akar beszállni a jogi PR háborúba.  Pedig a celebekkel szembeni általános irigységet és ellenszenvet kihasználva ő is építhetne egy szegény Pali bácsi imázst, aki a nép embere, így bárki azonosulni tud vele. A gonosz, mindenki által ismert sztár pedig meg akarja keseríteni az életét és nem fizeti meg a jogosnak vélt kártérítést.

Lehet, hogy Mester azért nem megy bele a kommunikációs csatározásba, mert az ügyfele nem olyan rutinos a médiaszereplésekben vagy egyszerűen azért, mert ügyfelének nem a jövője/élete múlik azon, hogy milyen ítélet születik a perben. Így Pali bácsi sem tud olyan sokat fizetni az ügyvédnek, hogy annak megérjen ilyen sokat befektetnie ebbe az ügybe.

Mindenesetre Mester Csaba szereplései sokszor Ruttnerék céljait szolgálják. Az inkább Stohl ?ellenes? TV2 riportjában is feszülten reagál a Pali bácsit ért ?gyanúsításokra?.

Pali bácsi kommunikációja kapcsán nem biztos, hogy a megjelenő vádakra kellene reagálni, mind inkább a sértett imázsát kéne erősíteni, és felnagyítani a vádlott hitelességi deficitjét. Stohl akcióinak súlyát pedig könnyíthetnék azáltal, hogy Pali bácsi is elkezd előadásokat tartani arról, hogy milyen veszélyeket okoznak az ittas vagy drogos vezetők. És így tovább minden Stohl PR akcióra rákontrázhatnának. Persze ehhez kell egy olyan beszélő, aki bírja a média nyomását is. Erősíteném a sértett Pali bácsi közemberi profilját azzal, hogy mennyire megviseli őt és családját az, hogy címlapra kerülnek és a tv-ben is beszélnek róluk. Hiszen ők nem ebből élnek, nekik a faluban ahol élnek nap mint nap a szomszédok szemébe kell nézni. Így az emberek könnyebben azonosulhatnak a karakterrel és így az ő oldalára állhatnak.

 Ha sértetti védelem kiemelkedően magas kártérítést tudna elérni itthon az az ügyvédnek is kiváló referencia lehetne. Persze akkor ismét a kommunikáció kapna főszerepet, mert a közvélemény irigységével meg kell küzdeni  ?már ha akarnak foglalkozni Pali bácsi megítélésével-.

Stohl esetében azért nem mondanám kiemelkedő teljesítménynek a jogi PR-t mert az ötletek legtöbbször valóban jók, de a kivitelezés többnyire erőltetett. Persze ez annak is köszönhető, hogy ebben az esetben nem működik az a personal pr taktika, hogy pihentetik egy kicsit a közszereplő arcát, hiszen a bírósági tárgyalások sürgetőek. Így folyamatosan generálni kell a ?megjelenéseket? ahhoz, hogy elérjék a kívánt hatást. Ezért is érezhetjük azt sokszor, hogy ez már túl sok?

Összefoglalva:

  • Stohl András védelme kitűnően ráérez a közvélemény hangulatára és ennek megfelelően próbálja üzenetekkel ellátni azt.
  • Stohl hosszú távú drogellenes imázsát építi a 4 éves vállalás, amit látványosan írtak alá.
  • A Pali bácsi PR-je eközben kislángon lobog. Ennek oka lehet az is, hogy neki nem az élete múlik az ítéleten.
  • Pali bácsi egy igazi ?nép embere? lehetne, akivel könnyen azonosulhat a közvélemény.
  • Stohlék azért kényszerülnek az intenzív PR kampányra mert nincs idő pihentetni a karaktert, hiszen a bírósági tárgyalások sürgetőek.

 

Ha tetszett a bejegyzés szavazz a blogra a Goldenblog szakértői blogok kategóriában! Ha még többet olvasnál hasonló témákban kövess facebookon vagy twitteren !

Címkék: stohl andrás jogi pr personal pr

Leminősítették Obama népszerűségét (is)

Hampuk | 2011. augusztus 11. 23:02

Forrás: Barack Obama, FlickrA 2009-es hivatalba lépése óta vizsgált népszerűséget tekintve Barack Obama most teljesít a leggyengébben. Az Reuters/Ipsos által rendszeresen mért elfogadottsága jelenleg 45% (1 hónappal ezelőtt 49%-on állt). A népszerűségvesztés fő okaként az emberek általában az egészségügyi reformot, a munkahelyteremtés elmaradását és a Standard & Poor?s leminősítését emlegetik. NE feledjük el azonban, hogy a nehéz gazdasági helyzet mellett az erős ellenzék aktív munkája is közrejátszik.

Egyesek szerint a Standard & Poor?s leminősítés mögött is, főként politikai érdekek álltak. Innen nem tudom megítélni, hogy ez a Fehér Ház kommunikációja, vagy valóban így van. De az biztos, hogy ezzel sikerült egy olyan üzenetet generálni, amit sokáig kell magyaráznia Obama kampánycsapatának ahhoz, hogy ne legyen maradandó bélyeg. Ugyanis az USA történelmében ez az első olyan eset, hogy leminősítették az országot. Ez pedig kiválóan kommunikálható a választók felé, még akkor is, ha az átlag amerikai nem is érti igazán a hitelminősítések lényegét.

 Emellett Obama és a kormányzati kommunikáció is erős túlzásokba esett az elmúlt hetekben, amikor szinte percenként postoltak ki híreket a Twitterre. Így sikerült egy nap alatt 40 000 követőt veszítenie Barack Obama Twitter profiljának.

Napról-napra születnek újabb és újabb kampányok azzal kapcsolatban, hogy Obama mit ígért és még semmit nem valósított meg. Sőt az országot is leminősítették. A minap találtam ezt a hatásos vírus filmet, amiben az USA eladósodottságát mutatják be:

 

Sokan már leírták Obamát és az újraválasztásának esélyét. Az biztos, hogy nem lesz olyan ?egyszerű? dolga, mint a 2008-as kampányban, hiszen ott még tiszta lappal indult. Mára azonban a teljesítményét is magyaráznia kell, nem csak a jövőképét. De a Tea Party, Republikánus és Demokrata csatából akár ki is jöhet győztesen. Az biztos, hogy a jelenlegi kampányban is az egyik legfontosabb téma a gazdaság lesz (mint általában). Innen nézve megmosolyogtatóak azok a vádak miszerint Barack Obama kommunista, de az egészségügyi reformját követően az ellenzék ezt a jelzőt ragasztotta rá.

Sokan a 2012-es választások kapcsán is innovatív kampányeszközöket várnak az Obama kampánycsapattól. De lehet, hiába várjuk, mert a magyarázkodás elveszi a stáb energiáját. Azonban a Republikánus oldalon rengeteg kiváló ötletre számítok.

Összefoglalva:

  • Obama megválasztása óta most a legalacsonyabb az elfogadottsága (45%)
  • Sokan az USA leminősítésében főként politikai okokat látnak.
  • Kiváló támadási felületet biztosít a helyzet az ellenfeleknek, akik hatékonyan ki is használják ezeket.
  • A híres web 2.0-ás kommunikátor Obama csapat kicsit túlzásba vitte a Twitteres kommunikációt, így egy nap alatt 40 000 követőt vesztettek.
  • A 2012-es választás még nem dőlt el, izgalmas kampány elé nézünk.

 

Ha tetszett a bejegyzés szavazz a blogra a Goldenblog szakértői blogok kategóriában!

Címkék: twitter barack obama választás 2012

Thank You & Goodbye

Hampuk | 2011. augusztus 09. 11:06

Itthon is végigsöpört a médián a hír, hogy Nagy-Britannia legnépszerűbb heti bulvárlapja a News of The World 168 év után, hivatalos utód nélkül megszűnik. Itthon lehallgatási botránynak nevezett eset valójában nem tipikus lehallgatásról szólt, hanem a telefonok hangpostájának jogosulatlan visszahallgatásáról. A Norvég mészárlás itthon hamar el is felejtette a sokaknak nem is annyira értelmezhető botrányt én most mégis szeretném egy kicsit jobban árnyalni a történtek hátterét. A botrányról részletesebben itt olvashatsz.

Sikerült megszereznem egy példányt az utolsó News of The World 5 millió példányban megjelent számából. Amiben csak karitatív (sokszor a figyelemfelkeltésért harcoló, hatásvadász megjelenések már-már undorítóak), hirdetések kaptak helyet ugyanis a hirdetők már korábban kihátráltak az újság mögül. Nem vagyok egy bulvár rajongó, de az utolsó számban helyet kapó elmúlt 168 év legérdekesebb címlapjai történelmi szempontból is nagyon érdekesek. Különleges érzés látni a korabeli címlapokat a Titanic katasztrófáról a Nagy vonatrablásról, Diana és Michael Jackson haláláról vagy Beckham szeretőjéről.  Emellett arra is rájöttem, hogy 100-150 évvel ezelőtt sem érdekelte más az embereket, mint a bűntények, halálhírek, félrelépések.

 

De igazán nem is ez az ami elgondolkodtatott. Sokkal inkább foglalkoztat az a gondolat, hogy tényleg minden múlandó. Itt egy 7,5 milliós olvasótáborral rendelkező lap, aminek tulajdonosa Az Egyesült Királyság legbefolyásosabb médiamágnása, és mégis arra kényszerül, hogy több mint másfél évszázad után bezárja. Rupert Murdoch nem egy túl szimpatikus figura, mindig is nyíltan vallotta, hogy elsősorban az üzlet (kapitalizmus) élteti. Kiváló politikai kapcsolatokkal rendelkezik. De nála tényleg az üzlet dominál, ő nem áll be egy adott politikai oldal mellé, ő egy-egy vezető politikust támogat tanácsaival és médiabirodalmával. Így történhetett meg az is, hogy korábban Tony Blair munkáspárti miniszterelnök fő támogatója volt most pedig a konzervatívok vezérével, jelenlegi brit miniszterelnökkel, David Cameronnal ápol jó kapcsolatot. Gordon Brownt nem kedvelte, és nem is támogatta soha. Mivel Brown nem volt hajlandó Murdoch vágyait teljesíteni (a BBC megnyirbálása, a BSkyB még agresszívebb helyzetbe hozása, sport események közvetítési jogának átadása). 

David Cameron megválasztását megelőzően többször, nyíltan is vállalták médiatermékei az elkötelezettséget. Ez okoz most komoly nehézséget a kormány kommunikációját illetően. Hiszen etikailag nehezen magyarázható, hogy a ?bűnös? lap volt főszerkesztője David Cameron kormányának szóvivője volt. 

Sokat gondolkoztam azon, hogy vajon Murdoch miért olyan, mint egy szélkakas, nyilván nem csak azért mert saját személyes meggyőződése folyamatosan változik. Sokkal inkább gondolom azt, hogy egy igazi médiatulajdonos, aki tudja, hogy mindig a győztessel kell lenni, mert az vonzza a tömegeket és ezáltal még több nézőt/olvasót generálhat. Persze ha összeesküvés elméletet akarnék gyártani akkor azt mondanám, hogy mindig új bábút szerez a céljai eléréséhez és igazából ő mozgatja a politikai szálakat. Mindennek azért némileg ellentmond, hogy a brit kormány elég határozottan elítélte korábbi támogatójának lapját.

A Murdoch birodalom elleni hajtóvadászat már jó ideje napirenden van az Egyesült Királyságban az úgynevezett BSkyB felvásárlás miatt. Az üzlet az ellenzéket és a kormány koalíció egyes érdekcsoportjait is megosztja, mert sokan úgy gondolják, hogy a Murdoch klán már így is túl nagy befolyással rendelkezik a brit médiapiacon. 

A hanyatló lapkiadással ellentétben a BSkyB egy valódi fejőstehén. A kb. 8 millió előfizetővel rendelkező műholdas televíziós szolgáltató egyszerre jelenti a pénzt és a hatalmat. Nem csoda, hogy Rupert Murdoch mindent megtesz (és elég sokmindent beáldoz), hogy a jelenlegi 39,1%-os tulajdonrészét 100%-ra növelje.

A felvásárlási tárgyalások finisében, a sajtó által újra felmelegített NoTW lehallgatási botrány mintha csak megrendelésre érkezett volna... A baloldali Guardian nyomulása és időzítése mögött nem lehet nem észre venni a politikai motivációt. 

Az ügy a brit miniszterelnököt is majdnem magával rántotta, elsősorban a Murdoch birodalomhoz fűződő szoros kötődés miatt, aminek egyik legproblémásabb eleme Andy Coulson (a News of The World korábbi szerkesztője) volt, aki az utóbbi időben a brit miniszterelnök kommunikációs igazgatójaként és tanácsadójaként tevékenykedett (lemondásáig). A nyomozás alapján Coulson bizonyítottan és direkt módon érintett volt az az elmúlt évtizedek legnagyobb sajtóbotrányában. 

A személyiségi jogokat, kegyeletet és törvényt sutba vágó újságírók és szerkesztők a példányszám, az egzisztenciális kiszolgáltatottság, a karrier és a pénz bűvöletében visszaéltek a sajtószabadsággal, mint egyetemes értékkel. A korrupt rendőröknek, a gátlástalan magányomozóknak és az olvasók olthatatlan hírszomjának köszönhetően az első számú bulvár újság a lapok címlapján végezte.


A News of The World váratlan és hirtelen bezárása a Murdoch család reputációját volt hivatott védeni elsősorban. Nem tartom kizártnak, hogy ezzel a hirtelen döntéssel az apa valójában a fia helyzetén akart javítani (aki a lapkiadó cég vezérigazgatója), csökkentve a támadási felületet. Azonban a nyilvános parlamenti meghallgatást (az emlékezetes borotvahabos támadóval) már így sem kerülhette el...

Ugyan a BSkyB felvásárlás most úgy tűnik zátonyra futott vagy legalábbis a kikötőtől nem messze lehorgonyzott, de amint a vihar elül szerintem minden megy tovább a maga útján. A BSkyB a News Corp-é lesz, a News of The World helyett előbb-utóbb megérkezik a Sun vasárnapi kiadása, a BBC erejét tovább csökkentik, a Sky tovább erősödik. Bárhogy is van, Rupert Murdoch nagy árat fizetett a BSkyB-ért.

Mindenesetre megerősített ez az eset abban, hogy semmi sem fekete és fehér. Egy-egy ilyen média vagy politikai botrány mögött rengeteg érdek és ármány van. Ahogy a hatalmas BP olajtársaság is majdnem beleroppant egy olajszivárgásba, úgy bármilyen médiabirodalom meginoghat egy-egy botránynak köszönhetően. Persze ehhez a konkurensek és a versenytársak hatékony kommunikációjára (Black PR) is szükség van. Mert mit, sem tudnánk a ?lehallgatási botrányról? a Guardian hathatós közreműködése nélkül.

Összefoglalva:

  • A News of The World utolsó száma médiatörténeti relikviaként díszeleg az asztalomon
  • A 168 legérdekesebb címlapjai megmutatják, hogy 100-150 évvel ezelőtt is ugyan az érdekelte az embereket mint most: halál, bűntény, szex.
  • Annak ellenére, hogy a 80 éves Rupert Murdoch egy ellenszenves figuraként jelenik meg a médiában, lehet, hogy az NoTW bezárásával a fiát is védte, aki a főszerkesztő közvetlen főnöke volt.
  • Murdoch kiválló példa arra, hogy egy sikeres médiabirodalom miért nem lehet egy politikai oldallal szemben elfogult örökké. Ő így támogathattott munkáspárti majd konzervatív politikusokat.
  • Arra azért biztosan megtanít ez az eset, hogy  semmi sem fekete és fehér. Egy-egy ilyen média vagy politikai botrány mögött rengeteg érdek és ármány van.

Ha tetszett a bejegyzés szavazz a blogra a Goldenblog szakértői blogok kategóriában!

Címkék: News of the World

Választási felhívás

Hampuk | 2011. augusztus 08. 22:50

Kedves Olvasóink! Ezennel tudatjuk, hogy a 7. Magyar Goldenblog társaság kihirdette a 2011-es választásokat. A XXI. század elvárásainak megfelelően ezúttal a fülkeforradalom az internet hálójába költözött.

A választópolgárok 10 szavazatot adhatnak le kedvenc blogjukra, többek között a szakértői blogok kategórián belül a Hampuk Richárd blogra.

A szavazás anonim, de Facebook regisztrációt igényel. A szervezőbizottság külön jutalomban részesíti azokat, akik a mobiltelefon készülékükröl adják le felbecsülhetetlen voksukat (m.goldenblog.hu).

Ezek után, nagy örömmel jelentem, hogy a Hampuk Richárd a kommunikációról blog idén is bekerült a jelöltek listájára. Nekem már ez is elismerés, de ha szavazataitokkal megjutalmaztok akkor még boldogabb leszek ebben az erős és összetett mezőnyben.

Szavazni a blog jobbfelső sarkában vagy ezen a linken lehet:

http://goldenblog.hu/szavazas.aspx

Köszönöm, hogy olvastok!

Címkék: goldenblog 2011

Az üdítő folyik a tévéből

Hampuk | 2011. július 21. 11:06

 

Kép: [origo]

Már több mint fél éve életbelépett az új médiatörvény, amely lehetővé tette, hogy hazánkban is legálisan lehessen termékeket elhelyezni a tévéműsorokban (is). A törvény hatálybalépését megelőzően kicsit tartottam attól, hogy Magyarországon némileg félreértelmezik a cégek ezt a lehetőséget és nagyon agresszívan fognak élni ezzel az eszközzel. Azonban az elmúlt 7 hónapban nem tapasztaltam ilyen jellegű túlkapásokat ?persze ez lehet inkább a médiatulajdonosok hosszabbtávú gondolkodásának köszönhető-.

A megjelenített termékek kapcsán elsősorban FMCG (fast moving consumer goods = gyorsan forgó fogyasztási cikkek) márkákkal találkoztam. Emellett elenyésző volt az olyan tartós használati cikkek megjelenése mint például az Apple iPad vagy a Toshiba notebookjai és táblagépe. Ezért megkeresetem a Toshiba Magyarország marketing igazgatóját, hogy mi alapján döntöttek emellett az eszköz mellett és mik a tapasztalataik? Szabó Tamás elmondta, hogy elsődleges céljuk az volt, hogy kipróbálják ezt az itthon még új lehetőséget. A Notebookstore.hu kereskedővel működtek együtt a termékelhelyezés kapcsán, így jelentek meg a Való Világ 4-ben, majd később a Forma-1-es közvetítések beszélgetéseiben. A product placement branding funkciója mellett nem elhanyagolható a vásárlásösztönzés sem. Ebből kiindulva szerettem volna megtudni, hogy mérte-e valahogy a Toshiba a termékelhelyezések hatékonyságát. Mivel egy kereskedelmi partnerrel közösen dolgoztak, ezért így könnyen mérni tudják az eladások alakulását ,amelyekről - mivel üzleti titkot képeznek - nem kaptam információt. A termékelhelyezés pontos árait nem sikerült megtudnom, de Szabó elmondta, hogy ár-érték arányban egyelőre még a földön járnak a televíziók. A tapasztalataik alapján branding és termékbevezetés céljára is ajánlják az eszköz megfontolt használatát, amennyiben a termék kellően egyedi, azaznem téveszthető össze mással. Ezt csak annyival egészíteném ki, hogy itt is fontos a komplex gondolkodás, egy termék bevezetésének marketing mixe nem állhat csupán csak a termékelhelyezésből.

Kíváncsi voltam, hogy a média oldalon hogyan értékelik az elmúlt valamivel több mint fél évet termék elhelyezési szempontból. Kérdéseimet a TV2-nek és az RTL Klubnak is feltettem, de csak a TV2 válaszolt azokra.

Megyeri András, a TV2 Üzletfejlesztési Igazgatója és Kereskedelmi Igazgató-helyettese elmondta, hogy nem mindig a főműsoridős műsorok a legnépszerűbbek a hirdetők körében, fontosabb, hogy a termék illeszkedjen az adott műsorhoz (Pl.: Mokka Habbal, bár reggel van, de igen népszerű és jó illeszkedési pont lehet sok termék számára). Ráadásul több műsorban, külön műsorrészeket gyártanak a hirdetőknek (pl: Magellán), ahol nem csak a klasszikus termékelhelyezés történik, hanem a műsor tematikáját is a termékhez igazítják. A kis márkák is próbálkoznak ezen a terepen, mivel itt ?viszonylag- kisebb büdzsével is be lehet kerülni a TV-be. Azért én óvatosságra inteném a kis márkákat, mert ha nem rendelkeznek elegendő ismertséggel, akkor egy klasszikus product placement esetén egyszerűen nem ismerik fel a nézők az adott terméket és a várt hatást nem éri el a gyártó. Megyeri elmondta, hogy a kreativitásnak csak a törvények szabnak határt, a hirdetők és a TV2 is igyekszik a lehető legtöbbet kihozni a megjelenésekből. Arra a kérdésemre, hogy jelenleg mekkora részét teszi ki a reklámbevételeiknek ez az eszköz azt mondta, hogy egyelőre elenyésző, de ahogy a nem-szpot típusú bevételek aránya is növekszik a teljes hirdetési forgalmukból, úgy növekszik ennek az új hirdetési megoldásnak is az ereje. Az egész nyilván teljesen új terület, de ha a nemzetközi, például az egyesült államokbeli példákat nézzük, nem lehetetlen, hogy a hirdetési bevételek előbb-utóbb egy televízió csatorna akár 15-20%-át is jelentik majd, ezen belül a termékelhelyezés komoly szerepet játszik.

A fizetett termékelhelyezésen kívül az új médiatörvény lehetőséget biztosít a nem fizetett termékelhelyezésre is. Azaz nem azért szerepel a termékünk egy műsorban, mert azért fizettünk, hanem azért, mert a műsor készítőinek arra az adott termékre szükségük volt. (Pl: autók, bútorok, stb.) Azt nem tudom, hogy ez a valóságban működik-e, de Megyeri elmondta, hogy ők az ilyen jellegű együttműködésnek is örülnek, mert ezzel csökkentheti a produkciók gyártási költségét.

Továbbra is azt gondolom, hogy a product placement aranykora akkor jön el, amikor a smart tv-k a digitális sugárzás annyira elterjed, hogy a TV műsorban megjelenő terméket azonnal meg tudjuk vásárolni. Addig az eszköz hatékonysága nehezebben mérhető, de mindenképpen hasznos ahhoz, hogy egy márka növelhesse termékének ismertségét.

Összefoglalva:

  • Már több mint fél éve használják a cégek a termékelhelyezés lehetőségét a hazai televíziós csatornákon.
  • A leggyakrabban megjelenő márkák az FMCG szektorból kerülnek ki.
  • A tévés megjelenés hatékony és olcsó eszköze. Persze sokan elfelejtik, hogy ez sokszor csak egyszeri alkalom. Míg a reklámspotok többször jelennek meg.
  • Az ebből származó reklámbevételek egyelőre elenyészőek.

 

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !

Címkék: marketing kommunikáció termékelhelyezés

Végre Androidról is kezelheted Facebook oldalad

Hampuk | 2011. július 18. 18:00

Aki valamilyen szinten is kezel Facebook rajongói oldalakat az tudja, hogy azok mobillal való ellenőrzése csak iPhone-ról volt felhasználóbarát. Ugyanis ott könnyedén be lehet állítani kedvenc oldalainkat, majd ha frissíteni akarjuk őket, akkor csak rábökünk valamelyikre és máris postolhatunk az oldal nevében. Az egyre népszerűbb Android OS-re fejlesztett Facebook alkalmazás azonban ezt nem tette lehetővé.

Nemrég azonban kijött a Facebook for Android alkalmazás frissítése (1.6.1). A frissítés sok hibát kijavított, de ami számomra a legnagyobb boldogság, hogy végre az Androidos készülékemmel is ellenőrizhetek és frissíthetek Facebook oldalakat.

Térjünk a lényegre, hogy hogyan is?!:

1. Nyisd meg az alkalmazást.

2. Kattints a jobb felső sarokban lévő kereső (nagyító piktogram) gombra.

3. Válaszd ki a középső, Pages-t

4. A My Pages kategóriában látod a saját Facebook oldalaid alatt pedig Pages You Like címen azokat az oldalakat amiket lájkoltál.

5. Kiválasztod az ellenőrizni kívánt oldalt és máris látod a bejegyzéseket.

                Probléma azonban, hogy jelenleg csak a saját postjaidat látod.

6. Tudsz fényképet és egyszerű bejegyzést is feltölteni. Mindegyik az oldal nevében jelenik meg.

7. A bejegyzésed alatti kommenteket is látod, azokra válaszolva is az oldal nevében tudsz.

Remélem még tovább fejlesztik az Androidos Facebook alkalmazást, hogy minél hatékonyabban dolgozhassanak vele a rászorulók?

 

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !

Címkék: social media Android Facebook

Okosan lájkolj, hirdetés leszel

Hampuk | 2011. július 04. 07:41

A hét nagy híre az volt, hogy elindult a Google újabb közösségi próbálkozása a Google Plus.  Az új szolgáltatásról most nem írnék, már úgyis sokan megtették helyettem, itt és itt. Inkább egy közel kéthetes Facebook hirdetési időszakról számolnék be. No meg arról, tanácsos figyelni arra, hogy mit lájkolunk, mert se perc alatt reklámarccá vállhatunk.

Nem újdonság, hogy a világ legnépszerűbb közösségi oldala a Facebook. Már több mint 500 millió aktív felhasználót tudhat magáénak. A közösségi oldalnak köszönhetően a világ egyik legismertebb szavai közé küzdötte fel magát a ?like?. Mivel a felhasználók havonta átlagosan 700 milliárd percet töltenek el az oldalon sokan minden rajongói oldalt és szerveződést belájkolnak.*

De jó lesz vigyázni, mert a lájkjaink akár kellemetlen helyzetbe is hozhatnak bennünket. Most nem arra gondolok, hogy valaki lájkolja a ?Sunáznám? oldalt és azt a barátnője is meglátja. Más kellemetlen helyzetekre gondolok. Ugyanis a Facebook nemrég vezette be Szponzorált hirdetési tartalmakon belül a Page Like Story hirdetési formát. Ami annyit tesz, hogy semmi hirdetési szöveg, semmi képváltoztatás. A felhasználó csak annyit lát, hogy valamelyik ismerőse lájkolja az egyik oldalt.

Ezt a hirdetési formát én is kipróbáltam az elmúlt két hétben. A tapasztalataim nagyon pozitívak voltak, mert 286,695 megjelenésből 346 kattintás és 52 új lájkoló született, mindössze 24 euróért (12nap alatt). Persze ha a hirdetett oldal népszerűbb, akkor még jobb eredményeket lehet elérni. (részletesebb tapasztalatokról itt olvashatsz)

Az érdekes számomra ebben az eszközben az, hogy a hirdetés csak azoknál jelenik meg akiknek valamelyik ismerőse már lájkolja az adott oldalt. Nah és itt érkeztünk el oda, hogy milyen kellemetlen is lehet az, amikor kiderül rólunk, hogy elvetemült Hello Kitty rajongók vagyunk, miközben a barátaink úgy ismernek, hogy egy metál zenekar frontembereként tengetjük napjainkat.

A másik oldalról azonban el kell ismernem, hogy felvillanyozott az a lehetőség, ami ebben az eszközben rejlik. Nem nagy fejlesztés, nem túl kreatív lehetőség. Azonban a politikai kampányok esetében kiváló eszköz lehet. Hiszen a bizonytalan szavazók szívesen adnak olyan ember véleményére, aki az ismerősük. Ennek a Page Like Story hirdetésnek köszönhetően ráadásul még kérdeznie sem kell? Arra azért majd kíváncsi leszek, hogy itthon hogyan fognak változni a baráti kapcsolatok azáltal, ha kiderül az adott ismerősökről, hogy az általunk gyűlölt párt vagy politikus Facebook oldalát lájkolja.

Egy másik újítással is megörvendezteti a Facebook az oldalakat kezelő adminokat. Ugyanis most már nem kell a több tucat rajongói oldalt végigkattintgatni azért, hogy van-e valamilyen aktivitás. Hanem a beloldalon lévő TAB-ek közé beraktak egy Pages fület, ami mellett megjelenik, hogy összesen hány aktivitás történt oldalainkon. Ha rákattintunk, akkor pedig oldalanként látjuk ezeket az aktivitásokat tételesen. Sőt azt is megnézhetjük, hogy melyik oldalon mikor postoltunk utoljára.

De ez még csak a kezdet, a jövő évi elnökválasztásra  (USA) még több fejlesztésre számíthatunk, ami az üzleti oldalak életét még könnyebbé teszi és persze ösztönzi őket a még több hirdetés megvásárlására.

Összefoglalva:

  • Az elmúlt hetekben a Page Like Story hirdetési eszközt teszteltem, amelynek lényege, hogy olyan felhasználóknál jelenik meg az adott Facebook oldal lájkolására buzdító hirdetés, akiknek van olyan ismerősük aki már lájkolta.
  • Ezért érdemes meggondolni, hogy mit lájkolunk, mert párthovatartozásunk, vagy titkolt hobbijaink is kiderülhetnek.
  • A politika számára kiváló eszköz lehet a bizonytalan szavazók befolyásolására.
  • A jövőbe még több fejlesztés várható az USA elnökválasztása okán.

 

*Facebook adatok: https://www.facebook.com/press/info.php?statistics

Ha tetszett a bejegyzés és érdekelnek hasonló témák, kövess facebookon vagy twitteren !

Címkék: hirdetes facebook like Facebook

süti beállítások módosítása