[caption id="attachment_711" align="aligncenter" width="460" caption="Fotó: orangejuiceblog.com"][/caption]
Sokszor bele sem gondolunk, hogy egy nagy vállalat (adott esetben multi) milyen kommunikációs problémákkal szembesülhet regionális szinteken. Az iskolában nemzetközi marketing órán a egyik legfontosabb dolog amit megpróbálnak átadni nekünk, hogy a terjeszkedés során nagyon fontos a politikai környezet. Amíg saját bőrünkön nem tapasztaljuk, nem igazán tudjuk elképzelni ez mit is jelent a gyakorlatban.
Mert persze fontos az, hogy a termék amit eladni akarunk ne legyen betiltva, ne legyen rajta állami monopólium, stb. De ezek leginkább a piacra lépés előtti döntési helyzetekben számítanak. Azonban amikor már az adott vállalat a piacon van, szintén kerülhet nehéz helyzetbe a politika által.
Egy terjeszkedés, egy nagy beruházás, átcsoportosítás könnyen kerülhet a politika porondjára és akkor a vállalatnak nem csak kiváló kommunikációs szakemberekre, de a politikában jártas tanácsadókra is szüksége van. Ha egy politikai erő a zászlajára tűz egy beruházást, akkor a másik erő biztosan szembe megy vele. Mi (jelen esetben a cég) nem lehetünk a harmadik párt amely mindegyikkel szembe megy, hiszen hosszú távon szeretnénk az adott ország területén dolgozni. Ugyanakkor meg kell védenünk magunkat a politikai kommunikációs támadásoktól, amelyek egy kampány során könnyen felerősödnek és eltorzítják arculatunkat. Ráadásul egy ilyen válságban ritkán vannak szövetségeseink, hiszen a média sem pártatlan, egy távoli cég meg a legtöbb újságíróban kételyeket ébreszt és könnyen elhiszi, hogy a külföldi cégek, csak a gyors haszonszerzés miatt választották az adott országot.
A vállalatnak ilyenkor egy hajszálvékony pályán kell lavíroznia, egyensúlyozni a gazdasági, a politikai és a kommunikációs érdekek között. Megtalálni azt az utat amelyen a saját jó hírét megőrizheti, és a gazdasági céljait is elérheti. Rengeteget kell dolgoznia azon, hogy egyik politikai szereplővel se mossák össze, hiszen ez egy multinacionális cég számára sem jó hosszú távon.
Ezek a gondolatok is jól példázzák azt, hogy egy kommunikációs szakembernek nem elég saját cégét/termékét és a média folyamatait ismerni, mert sajnos néha politikai csatározás kereszttüzébe is kerülhet. Ha így nézünk egyes botrányokat, kicsit más fénybe tűnnek fel. Itt nem arra gondolok, hogy bármelyik szereplőt jónak vagy rossznak kell minősíteni, ez egy sakk játszma. Mindenki a saját érdekei szerint próbálja befolyásolni az eseményeket, a lényeg, hogy egy ilyen játék a cégek szempontjából sakkal indul és a cél, hogy a másik ne léphesse meg a mattot.
Neked is megvan erről a véleményed? Oszd meg kommentben!